Magyar-történelem kutató, Hagyományőrző-Magazin |SZIESZTA-NETWORK © |

2024. szeptember 04. 09:34 - Kapronczay Gyécső

Hun uralkodók neveinek szkíta-magyar eredete

Csak egy kis elmélkedés

Köszönjük olvasónk gondolatait.

694px-buda_es_attila.JPGkép: internet

Bélember, Bálember, Bálembúr, Velemér, szkíta-hun uralkodó

idegen krónikások leírása alapján torzulva, Balambér (Balamir, Balamur), Valamir

Ödön, szkíta-hun uralkodó

idegen krónikások leírása alapján torzulva Uldin, Huldin névre. Nem kizárt hogy a germán mitológia Odinja is a szkíta Ödön egyik átvétele.

Karaton, szkíta-hun uralkodó

Vámbéry Ármin a fejedelem nevét két szóból vezeti le:

Kara, mai magyarban korom: "fekete", (altáji, illetve ótörök nyelvek kara néven vették át ezt a szót) jelenthet színnevet, de az északi égtájat is.

Ton: ruha, köpeny (szaka - ázsiai szkíta eredetű szó – a török nyelvekben jövevényszó, ők csak átvették.

Tehát a név jelentése: fekete ruhás", fekete köpenyes."

Bendegúz, Bendekush, Muncsuk, szkíta-hun uralkodó

Buda és Etele apja. Valószínűleg a szkíta nyelvben gyöngy, ékszer jelentése lehetett, mely átkerült a mai török nyelvekbe Mundzsuk alakban.

Amennyiben a két név azonos embert takar, akkor valószínű, hogy a szkíták vagyis őseink Bendekush néven nevezték, a török nyelvűek pedig muncsuk néven.

A 'Bende' keresztnév eredete és jelentése ősi magyar eredetű. A név jelentése 'medve', vagyis erős, bátor állatot jelöl. Azonban lehet, hogy a név egy másik szóval is összefüggésben áll, nevezetesen a 'bendő' szóval, amely a birkák hasüregére utal, így a név jelentheti a bégető állatot is, vagy a jól tápláltság jelét is.

Kus, Kush többféle jelentéssel bír, keresztnévként használt több népnél.

Bendegúz neve lehetséges, hogy Medve, vagy Erős kush?!

De ha humorosan nézzük, akár a bendő névre is visszavezethető a név.

Öktár, szkíta-hun uralkodó

Oktar (Uptar) hun társuralkodó, Róka öccse. Neve „erős, hatalmas” jelentésű. Valószínűleg a mai óriás, hatalmas szavunk egy régebbi változata lehet.

Róka, szkíta-hun uralkodó

Róka helyezte át a szkíta-hun birodalom súlypontját, „a jobbszárnyat” a Fekete-tenger vidékéről a Duna-vidékre. Az első történelmi adatok személyéről akkoriból maradtak fenn, amikor Trákiára támadt 422-23-ban, majd a békeszerződésben sikerült elérnie, hogy a kelet-rómaiak évi 350 font (libra) arany béke-tributumot, adót fizessenek nekik. 424-25-ben főerőivel már a Tisza-vidéken helyezkedett el.

Buda, Bilda, Bleda, szkíta-hun uralkodó

Nevének jelentése, bölcs uralkodó, felébredő, felébredett, megvilágosodó.

Etele, Atilla, Attila, Aquila, szkíta-hun uralkodó

(győzedelmes sas), (élet vize, élet forrása) (Atilla jelentése még a nagy és kiemelkedő uralkodóknak járó megnevezés az Atta, atya. Fiatal kora miatt Attila, Atyila néven atyácska, fiatal korú, de tiszteletre méltó uralkodó.)

Elek, szkíta-hun trónörökös

Idegen krónikásoknál Ellak.

Elek neve szkíta eredetű, Etele egyik fia nevéből származik. A név valójában egy tisztségnév, ugyanis az elek ("herceg, uralkodó, király) szóra vezethető vissza, mely az *el (királyság, uradalom) + lä-g (uralkodni, az uralkodás) elemekből tevődik össze. A mai magyarban az elő, előkelő szóban is ezeket a szótöveket találjuk.

Dengitzik, Gyengecs, Gyengés, Gyengécske, szkíta-hun trónörökös

Valószínűleg, nem lehetett túl erős testalkatú, vagy valamilyen gyerekkori betegség, esetleg lassabb fejlődés miatt kaphatta ezt a nevet. Természetesen nem valószínű, hogy ilyen nevet adnának a gyereknek. Elsősorban erős jelentésű neveket adtak az utódoknak. De nem zárható ki.

Irnik, Ernak, Kaba/Csaba, (legifjabb vagy harmadik gyerek), szkíta hun trónörökös

Idegen krónikások leírása alapján neve Irnik, Ernak, Ernach, Írnok? A magyarság által ismert neve legifjabb vagy harmadik gyermek jelentésű.

 Barnabás Kristóf

Szólj hozzá!
2024. augusztus 26. 14:11 - Kapronczay Gyécső

Cigányút

Örömmel szakítjuk meg a nyári szieszta időszakot és osztjuk meg olvasóközönségünkkel egyik kedves olvasónk, és kutató észrevételeit alább.

"Egykori mesterem, a Művészet folyóiratnál kollégám, Pap Gábor irodalom- és művészettörténész a Hatodik Elem Alapítvány youtube-csatornáján kényes témájú, rendkívül időszerű és érdekfeszítő előadással jelentkezett.

Kezdjük az előadás címével: "A Cygnus-ágból érkeztünk"! Hát, ennek semmilyen dokumentált, tényleg tudományos, vagy a népemlékezetben megőrzött írott-képi hagyománya nincs. De annak sem, hogy a cigányság és a Hattyú (Cygnus)-csillagkép között közvetlen kapcsolat lenne. Ez kizárólag Pap korábbi fejtegetéseiben jelenik meg, jórészt erőltetett hangalaki alapon. Mások - szintén bármilyen meggyőző bizonyíték nélkül - pl. arról képzelegnek, hogy a magyarság a Nagy Kutya csillagkép főcsillagáról, a Sirius-ról érkezett a Földre. Stb. (Szabad a gazda.)

A cigányságot viszont a magyar csillagmítoszi hagyomány dokumentáltan nagyon is számon tartja a Tejúton. Erről azonban Pap - ki tudja, bár sejtem, milyen megfontolásból: ezúttal is jó farizeushoz méltóan - mélyen hallgat. L. pl. a Tejút egyik elnevezését: Szalmás út! (Vö. SZaLMa-SZeLleM!) Csakhogy e vonatkozásban is a cigány ott és akkor per definitionem tolvajként jelenik meg, aki annak rendje és módja szerint szénát lopott. (Hm!) No, de - a fontos ügy érdekében - tekintsünk el ettől a néprajzi apróságtól! (Ettől még azonban a tény az tény, még ha nem is polkorrekt, ráadásul kozmikus dimenzióban.)

Pap hét hagyományos cigány foglalkozást sorol föl, mert ezek számszakilag beleillenek az ún. hétbolygórendszerbe. Rendben, noha ő is jelzi, hogy 9-ig is bővíthető. De hát volt még néhány ismert foglalkozás: pl. a lábasfoltozó és a hársfavirágszedő, akikkel - csakúgy, mint a vályogkészítőkkel, teknővájókkal - gyerekkoromban, az 50-es, 60-as években még magam is naponta találkoztam. Az egykori jellegzetes foglalkozásoknál ugyancsak valamilyen szemérmességből elhallgatja, hogy a szegkovácsnak manapság leginkább a színesfémgyűjtő, -kereskedő felel meg.

Pesti aszfaltkoptatóként még valószínűleg nem volt ilyen vidéki szomszédja, aki éjjel-nappal égeti az ilyen-olyan mó(d)szerrel megszerzett kábelekről az orrfacsaróan illatos műanyagot. Aztán - inkább az íróasztalánál jeleskedő - művészettörténészként nagyvonalúan nem vesz tudomást, vagy fogalma sincs arról sem, hogy a cigányságnak igen nagy jelentősége-szerepe van a hagyaték-fölvásárlásban és így kiváltképp a műkereskedelemben. Számos nagy értékű remekmű került általuk forgalomba, miként irdatlan mennyiségű hamisítvány is, melyekkel elárasztják a vásárokat, bolhapiacokat stb. és a gyanútlan műgyűjtőket, kincsre vadászókat.

456401671_2278335489176563_823966045877674082_n.jpgPap Gábor az egyik youtube-csatornáján, melyen Beszélgetések címmel mondja a magáét

Abban is jókorát téved Pap, hogy a cigányság régi társadalmi hierarchiája ma is változatlanul működik. Szerinte a legfelsőbb szinten a zenész van. (Kétségtelen, hogy itthon és külföldön a kiváló cigányzenészek mind erkölcsileg, mind anyagilag felülreprezentáltak.) Azt akarja bebeszélni, hogy általuk valami szerfölött magas rendű dallam (teremtő ige) közvetítődik a Földre, s hogy a zömmel derék börtönviselt faragók népművészeti tükrösein a táncoló párok hátterében rendre cigányzenész húzza a talpalávalót. És ezt a népi műveltséget tartja hallatlanul magas színvonalúnak az egyetemes művelődéstörténetben is.

Hát Pap példaképének, Kodály Zoltánnak is nagyon más volt a véleménye a népdalok, archaikus énekek, imák rovására - a Gresham-törvény szerint - terjedő ilyetén szórakoztató muzsikáról, múlassa vele az időt akár dolgozó bérrabszolga vagy dologtalan politikus, vidéken vagy városban. A cigányság szociológiai-társadalmi "szent" rangsorának tetején ma (is) a vajda van. Utána minden bizonnyal a bíró következik, mert a cigányok nagyon helyesen és jól fölfogott érdekből nem mennek hivatalos peres eljárásba. Minek azért fizetni, ha a maguk által választott bíró mindenki által elfogadottan elrendezi a vitás ügyeket? (Jómagam, mint egy ideig műkereskedő, szerfölött jóban és üzleti kapcsolatban voltam egy ilyen tekintélyes bíróval is, aki abban a kitüntető megtiszteltetésben részesített, hogy karácsonykor meghívott a "palotájában" rendezett nagy létszámú cigány összejövetelre, melyen az élettársam - egyedül nőként - a férfiak asztalánál ülhetett.)

Abban viszont maradéktalanul egyetértek Pappal, hogy a magyarság és a lényegében (külsődlegesen bizonyosan) keresztény lelkületű cigányság egymásra utalt, s ennek megfelelően kell(ene) viselkednünk, hogy mások (a rajtunk uralkodó háttérhatalom élősködői) ne tudjanak egymás ellen kijátszani bennünket. (Föltűnt, hogy pl. az Ecseri piacon szinte minden cigány kereskedő nyakában hatalmas, gyakran arany kereszt lógott, s vadul-zengzetesen szidták Gyurcsányt, amikor hatalmon volt, mert zsigerből utálták a komcsikat.)

Számtalanszor gyakoroltam ingyen kegyelmet feléjük, amiért a jóérzésűek alkalomadtán hálásak is voltak (lehetett számítani rájuk), de azért - a klasszikus szereposztás szerint - én tartottam el őket, mert azért szinte mindenkor be akartak csapni. Ez többnyire sikerült is nekik: benne volt a pakliban. Sebaj! Minden bizonnyal valamiért sorsközösségben voltunk. (Mindenesetre alaposan megismerhettem sorstársaim gondjait, erényeit, hibáit, létföltételeit... Pap soha életében nem mártózott oly mélyen és empátiával ebbe a színes közegbe, mint én. Mit tesz Isten, éppen egy teljes ingatlan-fölújításon vagyok túl, melyet a szinte mindenhez értő cigány szomszédom nélkül soha nem tudtam volna kivitelezni. Ilyen becsületes, tisztességes, szakszerű munkával már régen találkoztam, mi több, féláron. Persze, más ügyben én is hathatósan segítem őt.)

cygnusp.jpgA Hattyú-csillagkép

No, de hogy kerül itt és most a dadogósan hevenyészett csizma, e kényes téma Pap magasröptűnek látszó asztalára? Éppen akkor, amikor a NER közismerten magas színvonalú kulturális világában (Hahaha!) igen előkelő helyeken és rendkívül befolyásos - hogy ne mondjam, von Haus aus érintett - személyekkel láthatók cigány, ha úgy tetszik, roma celebek? Csak nem valamilyen állami elismerésre ácsingózik az istenadta? Mert ha netán igen, akkor ajánlom, tessék bejelentkezni - mondjuk - a következő Békemenetre, lehetőleg Győzike mellé! (Ő egy 60 milliós Bentley márkájú autóval haza is szállítja.) Neki - bizonyos értelemben similis simili gaudet - valószínűleg készségesen magyarázatot ad a kételyeimre-észrevételeimre. Az ún. beszélgetős műsorában ui. csak ő, a szektavezér mondhatja a magáét, ott kritikai hang, ellenvetés szót nem kaphat, csakúgy, mint az átkosban.

Menyhárt László

kritikus, művészeti író"

Szólj hozzá!
Magyar-történelem kutató, Hagyományőrző-Magazin |SZIESZTA-NETWORK © |
süti beállítások módosítása
Mobil