Magyar-történelem kutató, Hagyományőrző-Magazin |SZIESZTA-NETWORK © |

2018. november 06. 11:18 - Kapronczay Gyécső

Szent Imre rejtélyes históriája

Szent Imre herceg
kép: internet

"VII. Gergely pápa 1083. november 4-én I. Istvánnal és Gellért püspökkel együtt szentté avatta az ifjan elhunyt Imre herceget. A herceg bihari birtokán, egy vadászaton szerzett sérüléseibe halt bele. Egy vadkan sebezte halálra…

Vagy mondjuk lenne véletlen
Egy szerencsétlen baleset,
Megrendelni egy-két vadkant
Jó pénzért mindig lehet.

- szól a dal Szörényi-Bródy István a király című rockoperájában. Nem véletlenül idézem ezt a dalt. A vadkan okozta vadászbaleset eleve „gyanús”-nak minősül a magyar történelemben, gondoljunk csak a Zrínyi Miklós, a költő halálára, akit – ahogy a diáktréfa mondja - egy, a bécsi kamarilla által felbérelt „vadkan” ölt meg.

Szent Imre hercegről rendkívül kevés történelmi adattal rendelkezünk, amit tudunk róla, az szinte mind az egyházi legendák körébe tartozik. Ezek a legendák pedig sokkal jobban kiszínezik alakját, mint Istvánét. A liliomos herceg, a tiszta férfiúság, a férfiasan szűzies élet jelképe lett. Legalábbis az utókor így emlékezik rá. Már ezzel sincs minden teljesen rendben, szűziességének legendája csak a 12. században kezdett elterjedni, azaz vagy száz esztendővel a halála után. Az akkorra datálható Szent Imre történetek előtt nincs erről említés.

István a fiát tudatosan és alaposan készítette fel az uralkodásra. A gyermek nevelője már egészen kiskorától a maga idejében rendkívüli műveltségűnek számító Gellért püspök volt. Ne feledkezzünk meg Szent István intelmeiről sem, amelyeket hozzá írt, intézett.

 Nem csak a neveltetésnél ügyelt a király rendkívüli gonddal egyetlen élő utódjára, politikai téren is mindent megtett, hogy Imrének ne legyen gondja trónja elfoglalásával. Vazult, aki a magyarok ősi hagyománya szerint jogosult lett volna a trónra – a magyar hagyományok nem az egyenesági, tehát apáról fiúra szálló örökösödést, hanem az elhalt után a család legidősebb férfitagja örökli a hatalmat – megvakíttatta, hogy alkalmatlanná tegye az uralkodásra. A jó király nem akarta, hogy fiának is le kelljen játszania ugyanazt a meccset, melyet neki Koppánnyal kellett megvívnia. Az már csak történelem tréfája, hogy rövid kitérő – Orseolo Péter és Aba Sámuel – után, egészen az Árpád-ház kihalásáig Vazul utódai viselték Szent István koronáját.

1031-ben úgy tűnik minden kerek. Szent Imre felnőtt, jó képességű fiatalember, amit mi sem bizonyít jobban, mint, hogy a részt vett az 1030-as győri csatában – talán ő vezette a sereget -, amelyben a Magyarországra törő II. Konrád hadait szétverték. István már a herceg jövendőbelijét is kiszemelte egy alkalmatos, ifjú, külhoni hercegnő személyében. A hatalmának és tekintélyének csúcspontjára jutott uralkodó, István koronázási ünnepségre készül Székesfehérvárott: fiát, Imre herceget akarja megkoronáztatni.

És akkor jön a vadkan. A vadkan, ami – vagy aki? – halálra sebzi a herceget.

A többi már csak elmélet, akár összeesküvéselméletnek is mondhatnánk.

Ezzel az eseménnyel egybe esik nagyjából az eset, amit Anonymus jegyzett fel a krónikájában: István egy Tonuzoba nevű besenyő törzsfőt különös szigorral, mondhatni kegyetlenséggel büntetett meg, valamely cselekedetéért. Feleségével együtt élve temettette el. Ehhez hasonló eljárásra nem ismerünk más példát. Ez a Tonozuba valamiért nagyon István bögyében lehetett…

Tonuzoba, aki a besenyők – még Taksony idejében telepedtek besenyők Magyarországra - egyik törzsének, a kabán nevű törzsnek volt a feje. Ez a név egyes források szerint vaddisznót jelent, míg a „Tonuzoba” név jelentése, melyet az említett törzs fejei viseltek: Vaddisznóapa.

Tehát a gyilkos – az elmélet szerint – már meg is van. Egy besenyő törzsfő. De mi oka lett volna egy besenyő törzsfőnek megölni a király fiát, aki már amúgy is – apja akaratából – már akkor is a fél ország ura?

Ki volt az értelmi szerző, avagy Tonozuba felbujtója?

Erre talán választ adhat egy ősi képregény – vagy képrejtvény? – a Képes krónikából. Mert a képek néha többet mondanak el, mint a krónikába leírt szavak. Itt egyetlen, három részre osztott képen látszik három, talán nagyon is összefüggő esemény. Szent Imre sírba tétele, Vazul megvakítása és a Vazul-fiak menekülése. Vazulnak, vagy a fiainak mindenképpen lett volna oka elbánni Imre herceggel.

Aztán ott van még II. Konrád, akinek akkor 13 éves fia, Henrik – és a vele érkezett küldöttség - épp azidőtájt folytat béketárgyalásokat hazánkban. Konrádnak lenne oka a gyilkosságra, hiszen Imre herceg könnyen bejelentheti igényét a bajor trónra, vele, avagy a fiával szemben. Hiszen II. Henrik halálával a bajor uralkodóház férfiága kihalt, női ágon, az anyja, Gizella révén jogosult lenne rá, éppen annyira, mint amennyire Orseolo Péternek joga volt a magyar trónhoz Imre és István halála után.

És ha már felmerült a neve – ez már tényleg durva elmélet -, ott van még Orseolo Péter… Az ifjú Péter tudhatja, tudja, hogy ha Imrével történik valami, a sorban ő a következő…

De ezek mind csak feltevések, alapos bizonyíték nélkül.

A vadászbalesetet propagáló német Hildesheimi Évkönyvvel ellentétben a Chronica Hungarorum mixta Polonorum című műben az szerepel, hogy Henrik (Imre) Szlavónia nemes hercege súlyos betegségbe esve nyolcnapi haldoklás után a kilencedik napon 9 órakor lehelte ki lelkét.  

Tehát még a vadkan se biztos… Lehetett betegség is. Vagy éppen: méreg…

Ma már csak annyi tudható bizonyosan, hogy Imre herceg 1031. szeptember 2-án visszaadta lelkét a Teremtőnek. Halála után a gyászoló apa – talán kétségbeesésében – Magyarország koronáját Szűz Máriának ajánlotta fel.  A hagyomány értelmében, hazánk azóta Mária országa."

Forrás: Internet

Szólj hozzá!
2018. november 06. 11:08 - Kapronczay Gyécső

Modus Hungaricus

avagy építs várat, úgy ahogyan a magyarok teszik

Nem a jövő múzeumainak építették és nem is a régészeknek, hanem hogy feladatát betöltse...

"A Modus Hungaricus sajátos, a 15. és 16. századra jellemző magyar földvárfajta és sajátos erődépítési stílus, amely a kazettás földvár-technológia adaptációja az egyre erősebb hajítógépekkel, majd ágyúkkal végrehajtott ostromokkal szemben.

A Modus Hungaricus szemléletes példája az akkor világszinten korszerű rondellarendszerrel épült szolnoki erősség

Vincenzo Scamozzi és Giacomo Lanteri 16. századi olasz építészek foglalkoztak a fa-föld erődök kérdésével. A földvár a korban egyáltalán nem volt ritka, sőt, hazánkon kívül a flamandoknál, Itália és Ausztria egyes részein megszokottak voltak. Mindkét mester egyetértett abban, hogy a rótt palánk nem kezdetleges módszer, hanem olcsó alternatívája a téglaváraknak a kőhiányos területeken, ráadásul azt is állították, hogy jobban ellenállt (rugalmassága miatt) a tüzérség rombolásának, mint a legtöbb kő- és téglafal.

A palánk módszer lényege, hogy a talajba 1-2 méter mélyre levert gerendákból kettős vagy hármas palánkfal épült. Az egyes cölöpöket ácsolással, és/vagy vesszőfonattal összerögzítették, ezután a két fal közét földdel és agyaggal rétegekben töltötték fel, a rétegeket alaposan ledöngölve rendkívül kemény és tartós szerkezetet kaptak. A szerkezetet kívülről fonattal és agyagtapasztással burkolták a tűzállóság fokozására, ez egyben a kezdetleges ágyúk ellen is nyújtott némi védelmet. A komplexebb kivitel a rótt palánk, ahol a gerendákat ácsolt keresztszerkezettel erősítik és a fal belső felén még egy palánk épül, fokozva a statikai szilárdságot.

A régészet problematikája, hogy a faszerkezet elkorhadása után csak kevés és sérült maradványa található meg ma, mint például a Győri Dunakapu tér alatti. Értelemszerűen a földvárak és palánkvárak ezért kevésbé feltártak, mint kőből épült társaik.

A „magyar módi” abban tért el az németalföldi földváraktól, hogy széles árkok és emelt lövegállások helyett latorkertekkel és külső önálló palánkművekkel fokozták a rohammentességet. Hadászati lényege, hogy már a vizesárok előtt volt egy palánksor, ami fizikai akadályként lassította az ellenséget. Továbbá az egyes terepszakaszokat levert cölöpökből készült kerítéssel felosztották, amivel pedig az ellenség manővereit korlátozták."

Szerkesztő: Gyécső /nimrodnepe.blog.hu/
Forrás és képek:
Internet

 

Szólj hozzá!
2018. november 06. 10:49 - Kapronczay Gyécső

Nagy Lajos király megörökli a lengyel koronát

https://scontent.fbud2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/44948301_2137260732971091_7336044341908996096_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent.fbud2-1.fna&oh=9f66582da4edec57ae1d8d1faa0db107&oe=5C79C48E

„Oh nagy volt hajdan a magyar,
Nagy volt hatalma, birtoka;
Magyar tenger vizében húnyt el
Éjszak, kelet s dél hullócsillaga. ”
(Petőfi Sándor: A hazáról)

1370. november 5-én, egy lovasbaleset következtében vesztette életét III. (Nagy) Kázmér (ur. 1333-1370) lengyel uralkodó, a Piast-dinasztia utolsó koronás feje. Halálával életbe lépett az 1339. évi magyar–lengyel egyezmény rendelkezése, melynek értelmében Károly Róbert (ur. 1308-1342) fia, Nagy Lajos (ur. 1342-1382) örökölte meg Kázmér trónját. Lajos 12 esztendőn át viselte a koronát, uralkodása pedig a magyar köztudatban dicsőséges korszakként maradt meg, a lengyelek ugyanakkor másként emlékeznek Anjou királyunk országlására.

Forrás: Internet

Szólj hozzá!
2018. november 04. 16:54 - Kapronczay Gyécső

Négy karral menekült Szegedre a kolozsvári egyetem

"Tévhit, hogy a kolozsvári egyetemet áthelyezték Szegedre a trianoni döntés után. Az intézmény menekült, és a Tisza-parton a legszebb épületekben talált otthonra. A Szegedi Tükör a belvárosban folytatja városrésztörténeti sorozatát.

Az egyetem Dugonics téri épülete eredetileg főreálgimnáziumnak készült. 1880 táján rövid ideig az ítélőtábla székhelyéül szolgált, amelynek elnöke református volt. Ezért, kitekintve az emeleti ablakból, zavarta a szemben álló katolikus Dugonics András szobra. Nem kellett több, elérte a városvezetésnél, hogy ötven méterrel hátrébb helyezzék. Innen származik a mondás, hogy „möglépött, mint Dugonics” – elevenített fel újabb várostörténeti anekdotát Mihály Illés idegenvezető, a Tourinform-iroda nyugalmazott igazgatója.

Az egyetem rektori épülete eredetileg főreálgimnáziumnak épült, de működött benne ítélőtábla is. Előtte a Nobel-díjas rektor, Szent-Györgyi Albert szobra

Hűségeskü helyett

 

– Az egyetem 1921 októberében kezdte meg az első szemeszterét Szegeden. Tévhit, hogy Kolozsvárról helyezték ide, hiszen senki nem helyezte, hanem menekült az intézmény. A trianoni döntés után a magyar származású egyetemi tanároknak ugyanis román zászló előtt, a Bibliára tett kézzel hűségesküt kellett volna tenniük, hogy nagyszerű tudósokat nevelnek Nagy-Romániának. Ellenálltak, erre kiutasították őket az országból – tért át az egyetem történetére az idegenvezető.

– Szeged fogadta be az intézményt Ferenc József Tudományegyetem néven. Az alapító oklevélbe bele is foglalták, hogy ha véget ér a trianoni gonoszság, akkor visszatérnek Kolozsvárra a karok, de lesz Szegednek önálló egyeteme. Így is történt. Szent-Györgyi Albert szobra azért is fontos, mert 1940-től első rektoraként négy évig vezette az újonnan megalapított Horthy Miklós Tudományegyetemet. Tegyük azt is hozzá, hogy mindezt azután, hogy 1937-ben megkapta a Nobel-díjat. Ebbe az épületbe járt az 1924–25-ös tanévben József Attila is."

Forrás: https://szeged.hu/

Szólj hozzá!
2018. október 30. 14:27 - Kapronczay Gyécső

A Szarmata hatalomátvétel...

...melyről sosem beszéltünk

szarmata-3.jpgkép: internet 

Jelenleg még kevés szó esik arról, hogy az ókor közepe vége táján a kelet-európai szkíta uralmat egy időre felváltja a részben rokon szarmata világ. Ma könnyedén összemossuk a két hasonló kultúrájú népet, a szkítát és a szarmatát, ez nem csoda, hiszen mind bennünk, magyarokban mind a mai szláv népességben és egyéb más utód népekben genetikailag és kulturálisan is megtalálható mind a két elem.  Még bennünk a szkíta örökség megy tovább addig a szarmata tudat elsősorban a ma szlávoknak mondott és szlávokká lett szarmatákban található meg. Függetlenül attól, hogy a magyar őstörténet kutatása alól nem vonható ki a MADA/MÉD későbbi Szarmata ág sem, a magyar történelem fő vonala a nagy király szkítának nevezett Masszagéta szövetség népeiben keresendő, amely nem szorítja ki ettől függetlenül a többi szkíta vagy szarmata szálat sem.

A két hasonló kultúrájú nép a szkíta és a méd kapcsolata a régmúlt időkbe nyúlik vissza. Viszont az összeforrás az ókor végének eredménye.

A királyi szkítáknak két ága volt az európai és az ázsiai.

Az európai szkítákról tudjuk, hogy az i.e. 8-7-ik századtól hadi vállalkozásokba kezdtek a tőlük délre eső területeken, vagyis a kaukázustól délre.

Ekkor foglalják el Médiát, vagyis a Mada területeket. „Madüész (Μαδυης) (i. e. 645–625.) lett a médek hűbérura.”[1]

Krónikák megemlékeznek a szkíta hadjáratokról.

Herodotosz I. Könyvéből:

"... A scythak azonban nem törtek be ezen a részen, hanem egy föllebbi, sokkal hosszabb, úton kanyarodva, jobbukon lévén Kaukáz hegye. Itt a Medok megütközven a scythákkal és meggyőzetvén a csatában, megfosztattak uralmuktól. A scythák pedig egész Ázsiát foglalták el."

kaukazusi-invazio-01.JPGSzkíta hadjáratok iránya, narancssárgával.
kép: internet

„A szkíták az asszírok szövetségeseként huszonnyolc éven át (i. e. 653–625.) uralták a médek országát (Szüromedia: Συρομεδια – a mai Kermánsáh és Kurdisztán tartomány)”[2]

„Babilónia és Média szövetsége az i. e. 612. évben elfoglalta Ninivét. Hérodotosz szerint Madüész megütközött Uvakhsatra Ninive alatt táborozó csapataival, történetírónk jelentése azonban nem egyezik más források híreivel. A szkíták, úgy tűnik, végül elpártoltak az asszíroktól. Babiloni feljegyzések pár évvel később már a médek szövetségeseként említik őket. Vélhetően a babilóniai hadseregben is szolgáltak szkíta harcosok.”[3]

A szkíták, amikor befolyásukat elveszítették a déli területen, a korábban uralmuk alá rendelt népesség egy részét magukkal ragadták, és seregeiket így megerősítve különböző hadi vállalkozásokba fogtak. 

A szkíták visszatérve északi területeikre a magukkal vitt méd népességnek (szarmatai: Σαρμαται, szauromatai: Σαυρομαται, szürmatai: Συρμαται) a Dontól keletre jelöltek ki lakóhelyet.

4_1.jpgKépen: európai és ázsiai szkítia a szkíta eredetű Párthus birodalommal
kép: internet

A szkítákkal együtt élő immáron szarmata népesség mind kulturálisan mind nyelvileg kezdett közeledni a királyi szkítákhoz. Mivel a két népesség egyenrangú lehetett így a teljes összeolvadásnak nem sok akadálya volt.

Az i.e. 600-as évek végétől kezdve 2-300 évig a szkíta és a szarmata népesség együttélésének semmi hátulütője nem volt. A felköltöztetett Médek azaz Madák megkapták vagy felvették a királyi jelzőt így alakulva ki a Szármada azaz a Szauromada, más néven a Szarmata elnevezés.

A krónikások mindenhol kiemelik, hogy ezidő alatt a szarmaták átvették a szkíták nyelvét, de azt nem tanulták meg jól. Rosszul beszélik. Így annyi látható hogy csak részbeni kulturális és nyelvi asszimiláció jöhetett létre. Még az is valószínűsíthető hogy inkább egy lingua franca-ként volt csak használatos a szarmaták között a szkíta nyelv. Ezért azt meg sem tanulták rendesen.

De ha meg is tanulták a szkíta nyelvet az eredeti méd nyelv és a szkíta nyelv egy keverékévé válhatott a későbbi szarmata nyelv.

Viszont azt is feltételezhetjük, hogy az idegen krónikaírók a Szarmaták méd nyelvét gondolták egy „rontott szkíta nyelvnek”. Több írásban rokonnépként tekintenek a Szkíta és a Méd népekre már eredendően. Nemcsak a szkíta szarmata keveredés okán, hanem már származásilag is.

Hérodotosztól van adatunk róluk: "A szarmaták szkíta nyelvvel élnek, azonban azt régóta furcsán ejtik ki..."

sketch_01_sarmatia_by_magajaga-d59nq55.jpgkép: internet

A szarmata hegemónia

 

A szarmata lázadás és az ázsiai királyszkíta-hun időszakáig tartó szarmata hegemónia. (Kb. i.e.300-i.u 300-ig.)

A szkíta uralom első nagyuruk, Targitaosz országlásának idejétől (i. e. 1512.) az i.e. 300-as évekig töretlen volt.

Az i. e. 4. század végén a szauromaták fellázadtak szkíta uraik ellen, és a királyiak, valamint a görögök birtokain pusztítottak. A Don jobb partján, illetve a Donyec alsó szakaszánál ütöttek tanyát, és onnan indultak hadjáratokra. A Donyec és a Dnyeper közötti füves puszta szkíta lakóit az i. e. 3. század elejéig a Dnyeperhez, illetve a Krím-félszigetre szorították vissza. A királyi szkíták ez időben több erősített települést is alapítottak. Nyugaton, nagyjából ugyanezen időben, a germánok és a kelták csapatai is beütöttek a szkíták földjére, mindenekelőtt a nagyobb folyók, illetve a tengerpart mentén. [4] 

(Érdemes megemlíteni hogy az i.e. 4. Században érkeznek a kelták a Kárpát-medencébe a szkíta pannonok és szigünnák közé. )

Az okát nem tudjuk mi lehetett, amiért a szkíták ellen fordultak. Politikai ellentétek? Vagy több zsákmányt szerettek volna? Esetleg elég erősnek érezték magukat az önálló hadi vállalkozásra? Bármi is lehetett, a hatalmat átvették, közel 600 évre, és ez az idő bele is nyomta a bélyegét a történelembe. Ezentúl egy időben beszélhetünk "Szármáciáról" és "Szkítiáról" európában. Természetesen az európai szkítaság nem szűnt meg létezni, de az uralmi szerepét elvesztette, mindaddig még a Masszagéta-hun, azaz az "ázsiai szkíta" testvérek meg nem érkeztek.

Azt mindenképpen jeleznünk kell, hogy bár ebben az időszakban az európai szkíta uralom megszűnt létezni, a szkíták több csoportja elvándorolni kényszerült (Krím stb.) De emellett az ázsiai szkítaság, Baktria, Szogdia, Heftalita, szaka szkíta népei még tartják magukat. i.u 300 után indul meg a szkíták nyugatra vonulása, majd az európai szkíta hegemóniának visszaállítása. Abban biztosak lehetünk, hogy a Szarmatákat sikerült szövetségesükké tenni és a szarmaták újra betagozódtak immáron az új erőre kapott szkíta világ európai birodalmába.

Nem tudni, hogy eredendően is rokon népek lehettek-e a szkíták és a médek, vagy csak a több száz évnyi együttélés tehette őket rokonokká?! Erre választ még nehéz lenne teljes bizonyossággal adni.

Viszont azt jól láthatjuk, ha a mai szláv népekben a régi szarmata rokonságot látjuk, magunkban meg a szkíta ősiséget, akkor nem nehéz válaszolni arra miért is az a nagyon nagy hasonlóság, főként több száz szavas szó azonosság a mai magyar és a mai szláv nyelvekben. Úgy hogy maga a két nyelv teljesen elüt egymástól. Hogy mindez a régi szkíta és szarmata nyelv egymásra hatása-e, ahogy azt a krónikások említik az még szintén egy szép és érdekes kérdés.

Hozzáteszem bár valószínűleg nem volt 100%-os a két népesség összeolvadása, viszont ma már nehéz lenne idegennek tekinteni a magyarság részéről a szarmata népeket. Gondolva itt arra, hogy krónikáinkban, gondolkodásmódunkban, kultúránkban a szkíta vonalat találjuk meg. Ez van minden krónikánkban is kihangsúlyozva. Ugyanígy ha az elnevezésünket boncolgatjuk, nevünk visszavezet egyértelműen őseink által leírt egyik nagy ősünkre Magorra, akitől a nevünket köszönhetjük és a szkíta népek egyenes ági őse. De álljon itt még érdekességként a Szarmaták egyik fő nemzetségének neve is a materoi (ματεροι) – a volga környékén. Vagy akár Mazarosz egy Méd paracsnok neve. Persze biztosak lehetünk abban, hogy ma már nehéz lenne különválasztani a szkíta és a szarmata nemzetségeket. Vannak népek, melyeket sokszor ide is meg oda is sorolnak, néha bizonytalanul.

Az, hogy a szlávok mára ilyen nagy fundamentumra tettek szert mire is vezethető vissza az jó kérdés. Ez egy hosszú és kemény téma, ebbe már sokan belementek és több írás is született. Arra viszont erősen gyanakodhatunk, hogy az európai szkítaságnak az északra telepített népekkel kapcsolatban nem igazán jött be a magukhoz való emelésük. Természetesen nem tudjuk mi volt az eredeti indok a médek északra telepítéséhez, valószínűleg hadra fogható emberek szerzése volt a fő cél.

Viszont a szkítaságnak az oly sikeres szövetségkötési rendszere ez esetben nem jött be. Olyannyira nem hogy a szarmataság mondhatni a fejükre nőtt és szépen át is vette a hatalmat és az irányítást kelet-európa felett.

Mivel a történelem szereti ismételni önmagát a szkíta, más néven hun hegemónia a kora középkorban szép lassan visszaszorult a Kárpát-medencébe. A többi területet meg átvette a szkíta-szarmata alapokon nyugvó, esetleg azt átvevő és asszimiláló későbbi szláv népesség. Abban biztosak lehetünk, hogy még a ma szláv nyelvet beszélő népek közül például a Lengyel és sok esetben az orosz a Szarmataságra vezette vissza ősiségét az elmúlt ezer esztendőben, addig mi Magyarok viszont a szkítaságra, annak is királyi ágára.

Jelen cikkben nem szeretnék kitérni arra, hogy a mai szláv népesség közvetlen leszármazottja-e a szarmatáknak vagy csak őket is sikeresen asszimilálták, mint annyi más népet, és a szlávság egy külön történet-e ebben a kusza szálban. Ez jelenleg nem cikkünk főbb témája, inkább csak súroltuk azt. Talán majd egyszer ez is kiderül.

Az idő majd mindezt eldönti. Talán az egész egy szép pulzálás, lüktetés.  Mondhatni ezer évig a szkítáké a terep, ezer évig a szarmatáké.

A lényeg hogy mindig maradjon meg a testvériség a szarmata és a szkíta közt, ahogy azt látjuk a Lengyel és a Magyar közt. Mert ősi kapocs köt össze minket még ha a nyelvünk nem is ugyanaz.

Fentebb említett történetünk egy tényeken alapuló, de feltevéseken is nyugvó gondolatmenet. Senkinek nem kell a fent leírtak minden szavát tényként kezelnie. A cikket úgy jellemezném, hogy az egy „leporolt csontváz”, amelyre a tényeket szépen lassan felaggatva egyszer magunkra találhatunk.

Szerző: Gyécső /nimrodnepe.blog.hu/

 

 _____________________________________________________________________________________________

[1] www.wikipedia.org/wiki/Királyi szkíták

[2] Braund, D. and Braund, D. (1996): Map 84 Maeotis. Pp. 1201–1212. In Talbert, R. J. A. (ed.): Map-by-map Directory to accompany Barrington Atlas of the Greek and Roman World. With a digital version of the atlas gazetteer. (2000.) Princeton.

[3] Diakonoff, I. M. (1993): Cyaxares. Encyclopedia Iranica: 478–479.

[4] Vinogradov, Ju. A. (2003): Two Waves of Sarmatian Migrations in the Black Sea Steppes during the Pre-Roman Period. Pp. 217–226

Szólj hozzá!
2018. október 29. 15:29 - Kapronczay Gyécső

Elfelejtetett magyar népcsoport, a pártusok

parthianhorseman.jpgkép: internet

„A mai Irán területén élt ókori pártus nép nemcsak az ázsiai szkítákkal, hanem a kis-ázsiai galatákkal és utódaikkal, az európai keltákkal is vérségi kapcsolatban állt. A Kr.e. 248 - Kr.u. 226-ig fennálló soknemzetiségű Párthus Birodalmat a szaszanida perzsák (újperzsák) orvul megdöntötték. A pártus harcosok és utódaik Európától Közép-Ázsiáig a befogadó országok, népek seregeiben több évszázadig megbecsült katonákként küzdöttek. A szkítákhoz szkíta testvérekhez vissza csatlakozott népcsoportjaik a honfoglaló magyarság nemzetalkotóivá lettek.

Az ókorban nagyjából a mai Irán területén éltek a pártusok, de területük kiterjedt az ázsiai szkíta területekre is. A birodalmuk Kr.e. 247-től Kr.u. 228-ig földrajzilag és politikailag meghatározó világhatalom, Róma méltó ellenfele volt. Karthágó óta a hadviselésben a pártus az ókor azon népe, mely oly csapást mért Rómára (Kr.e. 53. karrhai csata), amit az soha meg nem bocsátott, és több próbálkozással sem tudott kiküszöbölni; vagyis nem sikerült elfoglalnia, és elpusztítania Párthiát.

Ennek ellenére a Párthus Birodalom mostohagyermeke a történetírásnak. Az általános történelmi munkák szinte meg sem említik; jó, ha néhány bekezdést, oldalt írnak róla. Sem az érdemeiket, sem a történelmi nagyságukat nem értékelik.

A magyar olvasóközönség a Párthus Birodalomról összefoglaló magyar nyelvű dolgozatot alig talál. A XIX-XX. században az izgalmas pártus-római csatározások és egy-két birodalomépítő nagy király történetét dolgozták csak fel. Pedig a középkorban tudott volt, hogy a magyarság elődei a pártusok. A középkori német és bizánci források a magyarokat a hunokkal és az avarokkal egyetemben a pártusokkal azonosították. A Magyarország megszállását, a magyarok tönkretételét századok óta szorgalmazó idegen érdekközösségek munkálkodásának eredménye, hogy népünk elfeledte pártus elődeit.

Kezdetben a pártusokat a médek majd az achaimenidák (óperzsák) uralták, végül makedóniai Nagy Sándor hódította meg őket. Kr.e. 247-ben a Szeleukida uralom idején első királyuk, Nagy Arszak (Úrság ?) megalapította a legnagyobb és a leghosszabb ideig fennálló közel-keleti birodalmat. A királyaik céltudatos politikával, szövetségkötésekkel, a szomszéd népek viszályainak ügyes kihasználásával területileg és politikailag növelték az országukat.

A Párthus Birodalom csillaga akkor kezdett hanyatlani, amikor minden katonai erejét latba vetette a római területszerző hadjáratok kivédésére, s közben nem ügyelt a Birodalom perzsa tartományurainak hatalmi törekvéseire. A köztük levő ellentét nemegyszer polgárháborúvá fajult, amely meggyengítette a nagykirály hatalmát, és perzsa hatalomátvételhez vezetett. Kr.u. 228-tól a Párthus Birodalom végérvényesen elenyészett. A pártushű lakosság megöletett vagy elismerte a perzsa vezetést vagy tömegével menekült a szomszédos szkítafajú népekhez. Az utódaik a szkíta-magyar nemzetségekkel együtt Dentu-Magyarián át a Kárpát-medencébe költöztek, és a magyarság nemzetalkotóivá lettek. Némely nemzetségük bizonyítottan a Felvidéken telepedett le. Az utódaik a barkók, a matyók, a tahók és a gányók.

A Párthus Birodalom csodálatos tárgyi és szellemi műveltségét a szkítaságnak az Arszakida királyok kiváló erkölcseivel párosult szellemi és katonai ereje teremtette meg. Ezért egyetlen más népnek, műveltségnek sincs joga a történelmüket elhallgatni, a pártus népet lebecsülni és lenézni. A kései magyar utódoknak kötelességük megismerni az életüket, a viszontagságaikat, a történelmüket, hazájuk megvédéséért vívott küzdelmeiket. Okulni kell a sorsukból, hogy a magyarság ellenálljon és felvegye a harcot a „cukros zacskóba csomagolt” idegen hódítás ellen, nehogy Magyarország csak a nevében maradjon magyar.”

Szerkesztő: Gyécső /nimrodnepe.blog.hu/
Cikk az említett forrás alapján: www.magyarvagyok.hu

Szólj hozzá!
2018. október 28. 18:14 - Kapronczay Gyécső

Herkulesfürdő utolsó napjai

Sisi kedvelt üdülőhelye ma már kísértetváros

"A centenáriumát ünneplő Románia egyik legnagyobb szégyene Herkulesfürdő mai állapota.

A mai Herkulesfürdő minden bizonnyal Románia egyik legnyomasztóbb és legfelkavaróbb idegenforgalmi célpontja. A pusztuló épített örökség látványa azok számára is sokkoló lehet, akik jártak már a császári üdülőhelyen, vagy a borzasztó körülményeket bemutató cikkek és fotók alapján tudják, mire számítsanak egy esetleges látogatáskor. A hatósági hanyagság és korrupció, az ingatlanspekuláció és tulajdonjogi viszálykodás miatt elhagyatottan álló épületek olyan gyors ütemben károsodnak, hogy akár egy év leforgása alatt is szembetűnő a változás. Feltehetően már csak néhány év kérdése, hogy végleg az enyészeté legyen egy-egy patinás épület.

Latin feliratok a Szapáry-fürdő egyik csarnokában

Mindezek ellenére, a turisták érdeklődése nem apad a hely iránt. Vannak, akiket az útszéli improvizált fürdőalkalmatosságok legendásan hatásos és költségmentesen elérhető gyógyvize vonz. A magyarországi turisták körében az Osztrák-Magyar Monarchia, illetve a császári pár kultusza miatt népszerű célpont Herkulesfürdő.

Ugyanakkor egyfajta katasztrófaturizmus is kibontakozóban van az üdülőtelep egyre inkább kísértetváros-jelleget öltő óvárosában. A környéket, főleg nyáron, a vadvízi evezők és a mészkősziklák meghódítására érkező hegymászók is elözönlik. Az Al-Duna, a Godján-hegység, a Bigér-vízesés, az ógerlistyei vízimalmok vagy a Domogled-Cserna, illetve a Szemenik-Krassói-szurdok nemzeti parkokban található több száz turistaútvonal közelsége egyaránt vonzóvá teszi Herkulesfürdőt.

Mit tud nyújtani a természeti látványosságokon túlmenően ez – a kozmopolita és modern Temesvárral, a leendő európai kulturális fővárossal szöges ellentétben álló – bánsági vidék a turisták számára?

Herkules-szobra a régi főtéren áll, körülötte barokk paloták

Október utolsó napsütésesnek beígért időszakát kihasználva, egy magyarországi turistacsoporthoz szegődve néztünk alaposan szét a környéken, és kerestünk választ a megfogalmazódott kérdésünkre. A négynapos kirándulást a kolozsvári székhelyű Mercurius Info Tour utazási iroda szervezte, túravezetőnk Szabó Csaba volt, aki jól ismeri a vidéket, így olyan kevésbé ismert látványosságokhoz is elvitt bennünket, ahová csak kevés turista jut el.

Azért is volt jó a magyarországi csoport tagjának lenni, mert a csapattagok élményein keresztül új szempontokkal egészíthettük ki saját élményeinket, hiszen nekik olyan részletek is feltűntek az út során, melyek számunkra természetes módon olvadtak bele a megszokott erdélyi/romániai tájba.

A kirándulás tapasztalatait egy háromrészes cikksorozatban foglaljuk össze, elsőként Herkulesfürdőre összpontosítva.

Három különböző történelmi kor és kultúra ötvöződik Herkulesfürdőn, és ez a település szerkezetén is meglátszik. A római korra emlékeztető romok vagy a korra utaló elemek mellett a boldog békeidők hangulata elevenedik meg a monarchiabeli architektúra jellegzetes épületei révén, ugyanakkor a betonmániás kommunizmus évei is nyomot hagytak a településen. A vegyes képet a rendszerváltás után épített, többnyire ízléstelen, harsány szállodák tetézik az újabb városrészben.

A szürke ötven árnyalata: a szocreál Roman szálló alól római kori leletek kerültek elő

Az ókori Róma fürdőkultúrája a provinciákban is népszerű volt: a Cserna folyó völgyében levő melegforrások jótékony hatásait is jól ismerték a rómaiak. Traianus császár idején épült a légiósok által gyakran látogatott első fürdőhely, amelyet Herkulesnek, a termálvizek istenének ajánlottak, és Ad Aquas Herculi Sacras, azaz Herkules szent vizeiről nevezték el.

A római kori emlékek főleg a mai Roman szálloda környékén feltárt területen bukkantak elő, a szálloda alól ered a Herkules forrás is. Szobrok, érmek, edények, fogadalmi táblák tanúskodnak a fürdőváros római kori, több mint másfél századon keresztül tartó virágzásáról, ugyanakkor a környéken akvadukt nyomai is megfigyelhetőek.

Római kori kőhíd a Cserna folyón

A népvándorlás idején teljesen elpusztult a település, míg gróf Hamilton osztrák altábornagy 1734-ben fel nem fedezte a romokat. 1773 nyarán egy bécsi orvos elemezte Herkulesfürdő vizét és megállapította, hogy csodálatos gyógyító ereje van. Ettől kezdve egyre több beteg látogatott ide, fogadásukra barokk paloták épültek. Az igazi fellendülés I. Ferenc király látogatása után, 1817-ben indult be. Ekkor vette fel máig használt, hivatalos nevét is, az addigi Mehádiai fürdők helyett.

A császárok nagy befektetéseket ejtettek meg a településen, ez a fennmaradt, gazdagon díszített épületeken is látszik. A megtalált római kori szobrokat Bécsbe szállították, bár több hajó elsüllyedt. Ágyuk beolvasztásával, 1847-ben készült el az óvárosban álló Herkules-szobor, melyet Károly osztrák herceg ajándékozott a településnek hálából azért, mert sok katona itt  nyerte vissza egészségét. A római Herkules-szobrok mintáját koppintó, kútként is működő alkotás jó állapotban maradt fenn, az összképet „csak” a közelében található paloták állapota rontja. Ez a környék Herkulesfürdő legrégibb része.

A reformkori modernizáció és a polgári átalakulás éveiben divatos elfoglaltságnak számított a fürdőhelyek látogatása. Az arisztokrácia újra felfedezte a gyógyvizek erejét, és aki csak tehette, hetekre elvonult a turisták fogadására berendezkedett településekre, ahol orvosi segédlettel kúrálhatták magukat. A szigorú napi rítusban ivókúrák, diétás étrend, ülőfürdők, hosszú séták szerepeltek, esténként a társasági életet a kaszinók és egyéb vendéglátó helyek látogatása jelentette. Ennek megfelelően épült ki Herkulesfürdő is, ahol sétautakat, pihenőpadokat, kilátókat és minden igényt kielégítő villákat és fürdőket alakítottak ki az olykor 50-60 fokos hévizek hasznosításával.

Balkáni hangulatú forró fürdő az októberi hidegben

A gyógyvizek többek között köszvény, aranyér, bőrbajok, nőgyógyászati problémák gyógyítására alkalmas, de van olyan forrás is, mely a szemre van jótékony hatással.

Az improvizált, kövekből kirakott kádak egészen szürreális képet festenek Herkulesfürdőn. Amint a helyiektől megtudtuk, télen-nyáron használják ezeket. Megfelelő körülmények ugyan nincsenek, de találékonyak az emberek. A vállalkozó szellemű lakosok egészen jól keresnek abból, hogy pénzért engedik, hogy tákolmányaikban átöltözzenek a turisták. A patak partján ugyanakkor úgynevezett masszőrök is dolgoznak, potom összegekért, a diszkréció teljes mellőzésével gyúrják a pácienseket.

Bal kéz felől az „öltöző”, jobb kéz felől a gőzbe burkolózott, improvizált szabad-strand

A mai vendéglátó helyek giccsel és disszonáns elemekkel tömik tele az egykoron fényűző várost

A Cserna folyó mentét gyógyvizek tarkítják, színük élénk zöldeskék

Az állomás épületét is érdemes meglátogatni

A fürdőtelep különösen a katonák gyógyítása, egészségének megóvása miatt volt fontos pihenőhely. De nemcsak a hadfiak kedvelték, hanem az uralkodó dinasztiák is: legalább három császár, két császárné és két király is kezeltette itt magát. Jelentőségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy 1896. szeptember 27-én három ország vezetője, Ferenc József magyar, Károly román és Sándor szerb uralkodó ült tárgyalóasztalhoz a településen.

Köztudomású, hogy Ausztria császárnéja, Magyarország és Csehország királynéja, Erzsébet Amália Eugénia, azaz Sisi második legkedveltebb fürdőhelye volt, ahol nemi betegsége miatt gyakran megfordult. A császári pár igényeinek megfelelő körülményeket alakítottak ki, ebből adódóan az épületek vetekszenek a Bajorországban, Svájcban vagy Ausztriában található császári villákkal. Az uralkodók vonattal érkeztek Herkulesfürdőre, fogadásukra az óvárostól kissé távolabb eső állomáson pompás, Zsolnay porcelánnal díszített indóházat emeltek, innen hintóval utaztak a számukra fenntartott villába. A Cserna jobb partján álló Sisi-villa még menthető állapotban van, megvannak például az eredeti nyílászárói, ami nem mondható el a francia reneszánsz stílusát idéző, Alpár Ignác által tervezett Szapáry-fürdőről.

Sisi villája még megmenthető lenne 

Miután egy betört ablakon sikerült bemásznunk a Szapáry épületébe, belül is körbenéztünk. Tíz éve még gyógyulni jártak a monumentális épületbe az emberek, ma már viszont csak borzongani. A szembetűnő állagromlást a kénes gőz gyorsította fel, ami az üresen tátongó medencék és az épület mély hasadékai közelében napjainkban is érzékelhető. Az elhagyatott folyosók, szalonok és gyógytermek faláról lehullt vakolatdarabokon, összetört téglák és üvegek maradványain lépdelve jutottunk el a lepusztult állapotában is lenyűgöző várótermi csarnokba, ahol a festett boltozatos mennyezet, az eredeti csillár és a majolikával díszített egykori szökőkút jól érzékelteti az egykori fényűző fürdőéletet. Az egyik teremben emléktábla mutatja, hogy itt fürdőzött a császári pár.

A majolikával díszített szökőkútról már több ornamentumot lelopkodtak 
 

Herkules szent vizei - hirdeti a felirat a Szapáry-fürdőben 
 

Ijesztő látványt nyújt a lepukkant épület
 

Felirat hirdeti, hol fürdőzött a császári család

A Cserna bal partján, a park ölelésében található kaszinó épülete szinte az egyetlen műemlék az egész településen, amit az elmúlt tíz évben felújítottak. Tulajdonosa 2013-ban még azt nyilatkozta, hogy kaszinóként tervezi működtetni, ebből azonban egyelőre semmi sem lett, a felújítást is csak részben sikerült elvégezni. A homlokzat látható részét rendbe tették, de ha alaposabban megfigyeljük, kiderül: a kevésbé szem előtt lévő részei ugyanúgy rohadnak, mint a legtöbb herkulesfürdői épület.

A velencei reneszánsz paloták stílusát utánzó 19. századi műemlék figyelemre méltó eleme a terasz festett mennyezete. A homlokzatát díszítő figurák Herkulesfürdő vonzerejét hivatottak bemutatni három fő tevékenységen, a vadászaton, a fürdőzésen és a szórakozáson keresztül. A parkban üresen álló zenepavilonról méltán juthat eszünkbe a világhírű Pazeller Jakab zeneszerző, aki itt komponálta a Herkulesfürdői emlék című keringőjét, amely 1945-től közel ötven évig tiltólistán szerepelt.

Az egykori kaszinó épületét elviekben felújították, de csak a látszat kedvéért 
 

Figyelemre méltó a kaszinó teraszának festett mennyezete 
 

Egy még működő fürdő: a Diana

Ferenc József palotáját egyszer már felállványozták a felújításhoz. Véletlen volt...

A proletárokat éltető felirat a kommunizmus idején épült tömbházon
 

Van olyan épület, mely olyannyira romos, hogy inkább eltakarták

Ahogy a képekből is kitűnik, végtelenül lehangoló Herkulesfürdő mai helyzete. Felbecsülhetetlenül értékes épületek és kulturális kincsek vesznek kárba, a román állam, az illetékes hatóságok és intézmények közömbös hozzáállása miatt.

Van-e még jövője Herkulesfürdőnek? Az valószínű, hogy amíg el nem apadnak gyógyvizei, addig a gyógyulni vágyó turisták is vissza fognak térni. A műemléképületek sorsa viszont rendkívül aggasztó. Úgy tűnik ugyanis, hogy néhány fiatal és lelkes építészt és építésznövendéket leszámítva, már senkinek sem fáj igazán, ami Herkulesfürdővel történt."

Forrás: foter.ro

Szólj hozzá!
Magyar-történelem kutató, Hagyományőrző-Magazin |SZIESZTA-NETWORK © |
süti beállítások módosítása