Magyar-történelem kutató, Hagyományőrző-Magazin |SZIESZTA-NETWORK © |

2024. november 27. 16:01 - Kapronczay Gyécső

A románok kiakadtak a Hunyadi-sorozaton, történész tette helyre őket

"Attól, mert egy hörcsög akváriumban születik, még nem hal – reagált lapunknak Köő Artúr arra, hogy a románok szerint mi, magyarok kisajátítottuk tőlük Hunyadi Jánost. Hunyadi román származását ugyanis elsősorban arra alapozzák keleti szomszédaink, hogy szerintük Havasalföldön született. Az NKE Nemeskürty István Tanárképző Kar tanársegédje, a Magyarságkutató Intézet tudományos munkatársa részletesen beszélt a román történelemhamisítás gyökereiről, okairól, de egy lehetséges megoldást is felvázolt.


1d179a63e1544c208fdb13b296e03cbc.jpg

A románok szerint Hunyadi János azért volt román, mert Havasalföldön született (helytelenül állítják – szerk.). Erre mindig azt szoktam mondani, hogy attól, mert egy hörcsög akváriumban születik, még nem hal – reagált a Magyar Nemzetnek Köő Artúr a legnagyobb román napilapban született cikkre, amely szerint mi magyarok kisajátítottuk tőlük Hunyad Jánost.

Mint korábban beszámoltunk róla: a napokban mutatták be Cannes-ban, Európa egyik legrangosabb televíziós eseményén, a MIPCOM Cannes premierjén a Bán Mór regényfolyama alapján készült Hunyadi című történelmi sorozatot Rise of the Raven (A holló felemelkedése) címmel, amelyet szomszédunkban is kiélezett figyelem övezett. Ezt bizonyítja az az érdekes írás is, amely az Adevarul című napilap portálján Matei Blanaru, a Bukaresti Tudományegyetem doktorandusza tollából A Hunyadi Jánosról készült film, a magyar soft power és Orbán Viktor álma címmel született. Blanaru feltételezi, hogy a mű, amely Hunyadi János gyermekkorát is bemutatja, és amelyben a szereplők saját anyanyelvükön beszélnek, mindenképpen mellőzni fogja a román nyelvet, holott köztudomású, hogy a főhős román volt.

Magyarnak nevezte magát Hunyadi?

 

Az NKE Nemeskürty István Tanárképző Kar tanársegédje, a Magyarságkutató Intézet tudományos munkatársa kifejtette: Havasalföld a középkorban egy etnikailag színes térség volt. Tájékoztatott: most zajlik egy archeogenetikai kutatás, amely eredményeképp ki fog derülni, milyen vérvonalú volt a család.

Feltételezésem szerint kun rokonság jeleníthető meg, vagy mutatható ki

– részletezte. A kutató úgy véli: azok a román elméletek, amelyek szerint Mátyás király volt az első román király Magyarország trónján, vagy hogy Hunyadi János román volt, mind a XIX. század közepén születtek meg, amikor a románok a nacionalizmus jegyében megpróbáltak egy saját, „dicső” történelmet létrehozni.

Meg kell nézni, hogy milyen nyelven írt az adott történelmi személy, illetve hogy hogyan határozta meg önmagát. Hunyadi János esetében jól látható, hogy a magyar, illetve a latin nyelvet használta, és soha nem nevezte magát románnak

– magyarázta. A szerbek is gyakran magukénak mondják Hunyadit a történész tájékoztatása szerint, aki úgy véli: mindenkinek joga van felnézni Hunyadira, hiszen alapvetően a Kárpát-medence teljes keresztény lakosságát védte, azonban konkrétan kijelenteni, hogy Hunyadi román vagy szerb volt, történettudomány szempontjából helytelen cselekedet. Hozzátette: a középkorban a származáshoz kötött identitás nem volt annyira fontos, mint napjainkban. Elsősorban az számított, hogy ki jobbágy, ki nemes, másodsorban az, hogy ki milyen vallású, utána következett minden más.

Vicc tárgya a román elmélet

 

A dák–római folytonosság elmélete vagy a dákoromán kontinuitás elmélete a románok eredetére vonatkozó elmélet, amely szerint a mai román népesség az erdélyi dákok és római telepesek összeolvadásából alakult ki, miután 106-ban a rómaiak meghódították Daciát, és az őslakos népek romanizálódtak, vagyis átvették a latin kultúrát és nyelvet. Ebből következően az elmélet szerint a román nép közel kétezer éve folyamatosan jelen van Erdély területén. Köő Artúr kifejtette:

ez az eredetelmélet is a XVIII. század végi, XIX. század eleji nemzeti-romantika idején született és formálódott a románság vezetői körében, és a későbbi Romániában politikai szinten élvezett és élvez támogatást.

– A dákromán kontinuitást a szakma már Nyugat-Európában is már vicc tárgyának tekinti, de nyilván a románok számára ennek erőltetése abból a szempontból fontos, hogy előbbre tudják tenni a román jelenlétet Erdélyben, mint a magyar jelenlétet – magyarázta.  A szakértő kifejtette: a XIII. században bekövetkezett tatárjárás elsősorban a magyar lakosságot tizedelte meg a Kárpát-medencében, a járványok is elsősorban a magyarok által lakott területeket sújtották később. A nemeseknek pedig nagy szükségük volt munkaerőre, éppen ezért egyre nagyobb számban jelentek meg a románok Erdélyben. Köő Artúr tájékoztatott:

a románok nagy valószínűséggel a Balkánról szivárogtak be, és szépen lassan többségbe kerültek Erdélyben.

– Nagyobb dicsőségnek tartják a nagy Római Birodalomhoz kötni magukat. Nagyobb, mint a puszta igazság, amely szerint a Balkánról jöttek Erdélybe, úgy, hogy elzavarta őket a bizánci császár, mert nem fizettek adót – részletezte.

Arra is hivatkoznak, hogy a XI. században Erdélyben már jelen voltak ortodox templomok.

– Ez tény, de az is, hogy a Magyar Királyság keleti felében sokan voltak, akik a bizánci rítus szerint keresztelkedtek meg. Akárcsak Koppány. Ez nem jelenti azt, hogy a XI. században voltak Erdélyben románok – tette hozzá. 

Digitális revízió

 

A szakértő kifejtette: a rendszerváltás óta egyre több szakember mosolyogja meg a román elméleteket, köztük maguk románok is.

– A kilencvenes évek előtt a Ceausescu-féle Romániában óriási figyelmet fordítottak arra, hogy a dák-román kontinuitáselmélet meggyökerezzen. Ceausescu abból az Anonymus gesztából is propagandát csinált, ami arról írt, hogy a honfoglalás idején a Kárpát-medencében már jelen voltak a blakok. Csakhogy a blakok keletről jöttek, a vlachok pedig a Balkánról, és nem egyelők – mondta. Hozzátette: ráadásul Anonymus munkája több száz évvel a honfoglalás után született, így másodlagos forrásnak tekinthető. Köő Artúr felidézte:

a Ceausescu-féle nacionalista Romániában is voltak olyan kutatók, akik nem tudtak úgy meghalni, hogy ne mondják ki: badarság az egész dák-római kontinuitás. 

Megjegyezte, hogy a román történelemszemléletek előnyben vannak a magyarhoz képest abból a szempontból, hogy Nyugat-Európában mit tudnak elhitetni az emberekkel. Magyarországon a kommunizmusnak ugyanis az volt a szándéka, hogy elnyomja a magyar álláspontot, míg a románnak az, hogy erősítse a románt.

A mai világban azonban egyre többen néznek rövid videókat TikTokon, Facebookon, és egyre kevesebben olvasnak. Ezekkel a lehetőségekkel élnünk kell, hogy a hátrányunkat ledolgozzuk

– magyarázta. A szakértő szerint Romániában számos területen cselekednek hasonlóképp a románok. Kifejtette, Erdélyben született, és legutóbb azt tapasztalta, hogy Kalotaszeg környékén tömegével vásárolnak fel magyar népviseleteket a románok, és ezt próbálják kombinálni román népviseletekkel, azt állítva, hogy ez az ő népviseletük. Ám ez néprajz szempontjából tökéletesen kimutatható, hogy kinek milyen népviselete volt. A románoké sokkal színszegényebb volt, mint a magyar – tájékoztatott."

kép és cikk forrása: A románok kiakadtak a Hunyadi-sorozaton, történész tette helyre őket

Borítókép: Részlet a Hunyadi sorozatból (Fotó: The Orbital Stranges Project)

Szólj hozzá!
2024. november 09. 10:44 - Kapronczay Gyécső

Így őrizte meg Magyarország a németek önállóságát – 800 éves az Andreanum

avagy a magyar szászok magyarországi kiváltságai

"II. András nagy törvényalkotó királyunk kiváltságlevele az Aranybulla és a Szent Korona együttes jelentőségéhez mérhető a szászok tudatában, mondja el a Tringli István történész a Mandinernek.

53680dc06d054c918d930653c03da97a.jpgNyitókép: Nagyszeben a 17. században (korabeli rézmetszet)

Idén 800 éve, 1224-ben adta ki a szakma által egyre pozitívabb megítélésű II. András királyunk az Andreanumot, amely kiváltságlevél az erdélyi szászok önrendelkezését, autonómiáját biztosította. Az eseményre emlékezve Tringli István történészprofesszort (HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóintézet, Miskolci Egyetem BTK), a téma kiváló szakértőjét kérdeztük. 

Mi „vette rá” a királyt a dokumentum kiadására? Milyen folyamat eredménye lett a szászok „fölemelése”? 

Minden kiváltságlevél esetében elsősorban az oklevél elnyerői voltak a privilégium kezdeményezői, ezúttal a király „erdélyi német vendégei”. Ők járultak András király elé, hogy erősítse meg a nagyapja, II. Géza által adott szabadságokat, és ők terjesztették a király elé azokat pontokat, amelyek új kiváltságaikat foglalták írásba. Ezt a minden bizonnyal írásban benyújtott kérvényt aztán a kancellárián öntötték hivatalos és az aktuális politikai irányvonalat tükröző formába. 

Az Andreanum tehát két akaratot tükrözött: a szászokét és a királyét, 

és két elvárást teljesített: megerősítette a csak általánosságban emlegetett régi kiváltságokat, és újakat adott. 

Kik voltak valójában a korabeli Magyarország német telepesei?

A régi magyar nyelv vendégeknek hívta azokat a telepeseket, akik egy meghatározott területen való lakásra kaptak engedélyt. A vendégek általában idegenek voltak, szinte minden esetben nyugatról jöttek, többségükben német, kisebb részt francia nyelvet beszéltek. Ez utóbbiakat hívták itthon olaszoknak vagy latinoknak. 

A tatárjárás előtt érkezett, az ország határvidékén egy tömbben letelepített vendégeket, az erdélyieket és a szepességieket szászoknak nevezték, a tatárjárás után behívottakat már egyszerűen csak németeknek. Valójában mindkét csoport igen vegyes eredetű volt, de

 a szászokat általában távolról, a Rajna vidékéről, az 1241 után jötteket közelebbről, a dél-német területekről toborozták. 

A 19. századi német nyelvtudomány az erdélyi szászok őshazáját a mai Luxemburg területén kereste, sokáig ezt tanították az iskolákban is, pedig lassan egy évszázada tudjuk, hogy őshaza nem volt, hanem őshazák, és azok jóval nagyobb területet foglaltak el, mint a mai nagyhercegség. Az első betelepülőket hol németeknek, hol szászoknak, hol flandriaiaknak nevezték a források – attól függően, hol készült az oklevél. A nem túl nagy számú francia nyelvű telepes Erdélyben gyorsan németre cserélte ősei nyelvét a magyar helyett.

Az erdélyi betelepülés több hullámban történt. A II. Géza alatt érkezetteknek, akik csak pár ezren lehettek, Fehér megyében hasítottak ki egy területet a későbbi Nagyszeben környékén. Ez volt, és hétszáz évig ez is maradt az erdélyi szászok központja. Ezt a részt kivették az erdélyi püspökség alól, és közvetlenül az esztergomi érsekség alá rendelték. Közben újabb telepesek érkeztek, akik benépesítették a későbbi hét szász szék területén fekvő királyi kézen fekvő földeket. Ezért viselte e vidék évszázadokon keresztül a Királyföld nevet. 

Számukra készült az Andreanum.     

Hogy jön a képbe a Német Lovagrend?

Amikor 1224 utolsó hónapjaiban pecsét került az Andreanumra, Dél-Erdély egy részét, a későbbi Brassó környékét, a Barcaságot még a Német Lovagrend birtokolta. 

A rend feladata a havasok alkotta határon túl fekvő Kunország meghódítása lett volna, a lovagok azonban ezt nem a magyar király alattvalóiként akarták megvalósítani.

 A szász történetírás főpróbának hívja a lovagrend másfél évtizedes barcasági uralmát, ezzel azt akarván kifejezni, hogy a lovagok itt olyasféle államalkotással próbálkoztak, amelyet később Poroszországban meg is valósítottak. 

Néhány hónappal a szászok kiváltságlevelének kelte után András király kiűzte a lovagokat a Barcaságból. Indokoltnak látszik a feltevés, hogy összefüggést keressünk a két esemény között, és a király talán a szászokra is számított a lovagrenddel küszöbön álló leszámoláshoz. 

A német lovagok és a német vendégek a legcsekélyebb nemzeti közösséget sem érezték egymás között,

 ez csupán modern világunk visszavetítése lenne a középkorba. Valójában közvetlenül semmi sem utal arra, hogy az Andreanum kiadásában szerepet játszott volna a barcasági német lovagok kiűzése.    

Mi adja az Andreanum kivételes jelentőségét a korszakra és általánosabban nézve az egész magyar történelemre nézve? 

A szászok Magyarországra települése annak a több mint három és fél évszázadig tartó folyamatnak a része, amelynek során németek települtek előbb a német-római birodalmi, majd annak határain túli keleti területekre. Közép-Európából százával, Magyarországról tucatjával ismerünk számukra kiállított városi vagy falusi kiváltságleveleket, azonban 

az Andreanum foglalta írásba a legnagyobb kiterjedésű privilegizált terület jogát.

 E kiváltságokat később a barcasági és a Beszterce-vidéki szászok is megszerezték, majd Mátyás király korában ez lett az alapja a később Szász Nemzeti Egyetemnek nevezett, és egy II. József-kori megszakítással egészen 1876-ig fennállott szász autonóm területnek. 

A szász önállóság tudatában olyasféle helyet foglalt el, mint nálunk magyaroknál az Aranybulla és a Szent Korona együttvéve. 

 

Milyen fontos kiváltságokat kaptak a magyarországi szászok? Valóban kivételezett helyzetbe kerültek? 

A később kialakult hét szász szék lakóit egyetlen jogi személynek nyilvánították, területüket kivették a megyésispánok alól, és csak a közülük való szebeni ispán igazgatása alá rendelték őket. Rajta és a királyon kívül más nem is ítélkezhetett felettük. Megszabták adójuk nagyságát, de még az ezüstpénz árfolyamát és az adószedőknek fizetendő ellátást is. 

Honvédő háború eseten ötszáz, külső háborúba száz katonát tartoztak kiállítani, a hadjáratra induló és rajtuk keresztül vonuló király ellátásáról háromszor, az erdélyi vajdáéról pedig kétszer kellett gondoskodniuk. 

Papjaikat szabadon választhatták, akik maguk szedhették be az egyháznak járó tizedet. A románok vlahok és a besenyők erdőit és vizeit velük való közös használatra kapták meg, ezek mind a közösség használatába kerültek. 

A király megígérte, hogy területükből semmit sem adományoz el. 

Kereskedőik vámmentesen közlekedhettek az országban, vásárjaik után sem tartoztak vámot fizetni a királynak. 

 

 

Szólj hozzá!
2024. október 28. 08:05 - Kapronczay Gyécső

Kelta, szkíta testvériség

avagy a kelták és a magyarok rokoni kapcsolata

 hallstatt_latene.pngkép: internet

"A kelták és a magyarok esetleges rokoni kapcsolata régóta foglalkoztatja a történelem iránt érdeklődőket és a misztikus, rejtélyekkel teli témák kedvelőit. A kérdés egy sor történelmi, nyelvészeti és kulturális összefonódást feltételez, amelyeket néhány kutató és lelkes amatőr is próbált már összekapcsolni. Bár a mai tudományos álláspont szerint a magyarok és a kelták nem alkotnak közvetlen rokoni ágat, egyes hasonlóságok mégis arra ösztönöztek sokakat, hogy keressék a közös vonásokat.

Kelták és magyarok: két ősi kultúra nyomában

A kelták és a magyarok földrajzi és kulturális gyökerei egymástól távol állnak: míg a kelták Európa nyugati és középső területein, addig mi magyarok Közép-Ázsiában, illetve az Urál környékén alakítottuk ki saját kultúránkat. A kelták kultúrája a vaskorban (Kr. e. 8. század) indult fejlődésnek, és ezen időszak alatt különböző nyugat-európai területeken, főként a mai Franciaország, Írország és Nagy-Britannia területein váltak meghatározóvá. Mi magyarok viszont az i.e 2200-tól  formáltuk és alakítottuk ősi kultúránkat, majd érkeztünk vissza Kárpát-medencébe, ahol egy akkor már szintén több ezer éves rokoni szkíta és kelta kulturális örökség fogadott minket.

Mindkét nép hagyományai gazdag szellemi világot és különleges mitológiát tükröznek. Érdekes módon egyes kutatók éppen az ezen a területen található szimbolikus és kulturális párhuzamokra alapozzák azt a feltételezést, hogy a kelták és a magyarok valamilyen módon összekapcsolódnak. Bár közvetlen genetikai rokonságot nem sikerült bizonyítani, kulturális szempontból több misztikus kapcsolat is előkerül, amelyek közös vonásokat mutatnak.

Mitológiai és szimbolikai párhuzamok

Az ősi kelta és magyar mitológia olyan mély és szimbolikus elemekkel rendelkezik, amelyek már önmagukban is lenyűgözőek. A kelták természetközpontú hitvilága számos eleme átfedést mutat a magyar nép ősi világképével. A kelta kultúrában az istenek és szellemek a természetben élnek – fákban, patakokban, hegyekben és tavakban –, hasonlóan a magyar hitvilág szellemeihez és természeti erőihez. A magyar mágus ,táltos hit, megjelenik olyan kelta rítusokban is, ahol a druidák szellemi vezetőként és gyógyítóként léptek fel, kommunikálva az istenekkel és a természeti szellemekkel.

A szarvas motívum, amely a magyar mitológiában fontos szerepet játszik, a kelták körében is jelen volt. A kelta hitvilág egyik központi figurája, Cernunnos, a termékenység és az állatok istene, gyakran szarvakkal ábrázolt alakban jelenik meg, akárcsak a magyar mondavilág Csodaszarvasa. Ez a szarvas-szimbólum összekötő kapcsot jelenthet a két kultúra szimbolikájában. A Csodaszarvas történetében a szarvas az égi vezető szerepét tölti be, míg Cernunnos az élet és a halál körforgásának, az átváltozásnak és az új életnek az őrzője.

Nyelvészeti érdekességek

Nyelvészeti szempontból a kelták és a magyarok közötti kapcsolat szintén nyilvánvaló. Bár a nyugati csoportosítás szerint a kelta nyelvcsalád az indoeurópai nyelvek közé tartozik, míg a magyar vagyis a szkíta a nemlétező finnugor nyelvcsalád része. A nyelvtudomány mai állása szerint tehát a két nép nyelvében nincsenek közvetlen kapcsolódási pontok, ám ennek ellenére rengeteg szótörténeti érdekesség felmerül. Például egyes kutatók szerint a kelta „mag” szó, amely „fiút” jelent, érdekes hasonlóságot mutat a magyar „mag” szóval, amely szintén a nép, a gyökerek kifejezésére alkalmas.

Továbbá a „dun” szócsoport, amely a kelták körében folyókat, víztesteket jelölt, több európai folyónévben is fennmaradt, például a Duna (Danubius) folyó nevében. Ez a jelenség azonban inkább a területi átfedések következménye, mivel a kelta nyelv jelentős hatást gyakorolt az egész régió toponímiájára. Így ezek a kapcsolódások inkább kulturális, mint nyelvi kapcsolódási pontokra utalnak. Érdemes kiemelni, hogy Thana vagy ,más néven Dana, egy fontos szereplője a magyar mitológiának, mert ő volt Jáfet fia, ki a nagy Ménróth, vagy más néven Nimród atyja volt, de mindenképpen felmenője, kiről valószínűleg a Duna, Danu folyó kapta a nevét. (szerk.)

Régészeti és tárgyi leletek

Régészeti szempontból a kelta és magyar nép közvetlen kapcsolatait egyelőre nem sikerült alátámasztani. A Kárpát-medencében azonban a kelták jelenléte jól dokumentált, hiszen már a Krisztus előtti 4-1. században különböző kelta törzsek telepedtek le itt szkíta őseink közé, például a szkordiszkuszok, akik a mai Magyarország területén hoztak létre településeket. A régészeti leletek között találhatók olyan fegyverek, dísztárgyak és ékszerek, amelyek kelta stílust tükröznek, és amelyek később egyfajta kelta-magyar kulturális örökség részévé váltak.

A magyar nép visszaérkezésekor valószínűleg maradtak még kelta eredetű törzsek és közösségek a régióban, amelyek valamilyen mértékben befolyásolhatták a magyarság kultúráját. Például a visegrádi várhegy régészeti feltárásai során előkerültek kelta település maradványai, melyek arra utalnak, hogy a helyi kultúrában valamilyen szinten tovább éltek a kelta hagyományok.

A spirituális és asztrológiai világok párhuzamai

Érdekes szellemi kapcsolatot jelent a két nép időszemléletének és naptárjainak hasonlósága is. A kelták rendkívül fejlett asztrológiai rendszerrel rendelkeztek, amely nagyban befolyásolta ünnepeiket és vallási rítusaikat. Számukra kiemelten fontosak voltak a napfordulók és a napéjegyenlőségek, melyekhez különféle szertartásokat kötöttek. A magyar hagyományban a napfordulók, például a téli napforduló, szintén nagy jelentőséggel bírnak, és ezeket ünnepekkel, különböző szertartásokkal övezik. Egyes kutatók úgy vélik, hogy ezek a szokások és ünnepek a kelta szellemi hatás következményeként maradhattak fenn a Kárpát-medencében.

A kelták és a magyarok közötti szellemi és spirituális kapcsolódásokban gyakran felmerül az a gondolat is, hogy mindkét kultúra előszeretettel használta az átváltozás és újjászületés motívumát. A kelta kultúrában például a druida bölcsek vezetésével gyakran vezettek szertartásokat az újjászületés, a természet megújulása és a lelki megtisztulás jegyében. Hasonló szertartásokra és rituálékra találunk példákat a magyar hagyományokban is, ahol a természettel való harmónia és az égi jelek követése kiemelt szerepet játszik.

A rokonság keresésének háttere és mítosza

A kelták és magyarok közötti kapcsolatok kutatása inkább kulturális párhuzamokat keres, semmint tényleges rokoni kapcsolatok bizonyítékait. Azonban az a tény, hogy mindkét nép gazdag szimbolikával és spirituális hagyományokkal rendelkezett, továbbra is inspirálja azokat, akik az ősök misztikus kapcsolataira kíváncsiak. A mítoszok és hagyományok összefonódása egyfajta spirituális rokonságot sugallhat, amely lehetőséget nyújt arra, hogy különleges, titkokkal teli kapcsolatokat fedezzünk fel.

Egyesek szerint az ilyen párhuzamok abban gyökerezhetnek, hogy a kelták és a magyarok egyaránt a természet közeli életmódot, a napéjegyenlőségek és a napfordulók szellemiségét élték meg kultúrájukban. Bár az idő és a földrajzi távolság eltávolította a kelták és a magyarok őseit egymástól, a természet és a szellemek tisztelete mégis hasonló alapokra épült." Ezért a közös rokoni alap megállja a helyét.

 Cikk forrása: internet, Ősi könyvtár

Források és irodalom:

A kelta és magyar kultúra közötti lehetséges összefonódásokat több szempontból is kutatták. Bár hivatalos történelmi és genetikai bizonyítékok nem támasztják alá a közvetlen rokonságot, a kultúrtörténeti és mitológiai kutatások terén érdekes elemzések születtek. További olvasmányok ajánlhatók azok számára, akiket ez a téma lenyűgöz:

Mircea Eliade – "A szent és a profán: A vallási gondolkodás formái" (Eliade általánosságban tárgyalja a természeti népek szellemi és vallási gyakorlatainak hasonlóságait, amelyek segíthetnek megérteni a magyar és kelta hitvilág közötti párhuzamokat).

László Gyula – "A kettős honfoglalás elmélete" (Bár főként a honfoglaló magyarság történetével foglalkozik, bepillantást nyújt az ősmagyar hiedelmek és az Európában élő népek közötti lehetséges kapcsolatokba).

John Koch – "Celtic Culture: A Historical Encyclopedia" (Az enciklopédia átfogó képet ad a kelta kultúráról, beleértve a mitológiát és vallási hiedelmeket, amelyek érdekes hasonlóságokat mutathatnak a magyar hagyományokkal).

Kiszely István – "A magyarság őstörténete" (Kiszely műve a magyarok eredetéről és kultúrájáról szól, amely hozzájárulhat a párhuzamok megértéséhez a két nép mitológiájában és szellemi gyakorlatában).

A rokoni kapcsolat kérdése tehát továbbra is inkább kulturális vonatkozásokban értelmezhető, mint tényleges történelmi vagy genetikai szempontok alapján. Azonban mind a kelta, mind a magyar örökség egy titokzatos és gazdag világot tár fel számunkra, amelyet érdemes kutatni. Talán ezek a hasonlóságok is annak bizonyítékai, hogy az emberiség nagy kultúrái között sokkal több a rejtett, közös kapocs, mint azt elsőre hinnénk.

1 komment
2024. október 26. 09:05 - Kapronczay Gyécső

Eltitkolták előlünk! Az iskolában sosem hallhattál történelmünk brutális eseményeiről, a mágus-perekről

A nyugati papok érkeztével, megérkezett az inkvizíció is. Döbbenetes de Szent István még védte az ősi vallás követőit!

 pica_1.jpg

kép: internet

"A XIII. század a középkori magyar történelem egyik legjobban dokumentált korszakának számít, ám míg a tatárjárásról vagy az Aranybulláról mindenki tanult az iskolában, addig az abban az időben lezajlott mágus-perekről szinte senki nem hallott.

A Kassai-kódex története a legkacifántosabb krimiket is szégyenbe hozná. Helyszűke miatt nem ismertethetjük a teljes történetet, de dióhéjban legyen elég annyi, hogy egy Fehér Mátyás Jenő nevű domonkos rendi szerzetes talált rá a második világháború utolsó éveiben Kassán. A könyvben egészen elképesztő esetleírásokat talált, amik szinte a nagyközönség számára teljesen ismeretlen információkat tartalmaztak: neveztesen a 13. századi magyarországi inkvizíció történetét.

A magyarországi inkvizició kicsit máshogy működött, mint Nyugat-Európában: míg nyugaton óriási lelkesedéssel égettett az egyház ártatlanokat, boszorkányokat, nálunk más hatásfokkal működött. A Fehér Mátyás Jenő által a Kassai Kódexben talált 55 perirat leírásban több közös vonás is található: egyrészről mindegyket az ősi szkíta mágusok, táltosok ellen indították, másrészről soha nem volt egyetlen tanú sem, aki a mágusok ellen vallott volna. De kik voltak ezek a 13. században még mindig aktív magyarországi mágusok, és kik indítottak ellenük pereket?

A 13. századra a Szent István által megerősített magyar birodalom még mindig nem volt befejezettnek tekinthető mindenben, de a latinok beszivárgása egyre erőteljesebbbé vált. A magyar keresztény egyház ellenében a római katolikus egyház akkorra már egyre erőteljesebben bontogatta hazánkban a szárnyait. Mindezzel Szent László királyunknak is meggyűlt a baja, aki a szabolcsi zsinaton ki is utasította a kelletlenkedő nyugati élősködőket, melyek nem tudtak viselkedni.

Szent Istvánnak és Szent Lászlónak köszönhetően a "régi hit" ugyanúgy élt az akkori magyar lakosság körében.

Ennek a kiemelt képviselői voltak az úgynevezett mágusok (táltosként is szokták nevezni őket, azonban a történelmi pontosság úgy kívánja, hogy megjegyezzük: a táltosok már azok, akik az inkviziciót követve már titokban, inkognitóban végezték tevékenységüket). Legfőbb tevékenységi körük a periratok tanúsága szerint a gyógyítás volt, és ezt a tevékenységüket a feltárt dokumentumok alapján elképesztő hatékonysággal végezték.

A korabeli nyugatról importált orvoslástan-egészségügy a legtöbsször imádkozásból állt, a nagy nyugati keresztény birodalmakból betelepített papok Isten akaratára bízták a beteget. Ezzel szemben szinte hihetetlennek tűnik, amit a korabeli mágusokról olvasunk: vizeletmintát vettek a betegtől, teljesen feltérképezték a környezetét, megtapogatták a testét (a nőket is, ugyanis a papok nők gyógyításával nem voltak hajlandóak foglalkozni) - tulajdonképpen a modern orvostudomány diagnosztikai módszereit használták.

Ezeket követően, kihangsúlyozva, hogy csak akkor tudnak segíteni, ha a beteg is akarja (a beteg pozitív hozzállása a gyógyulást erőteljesen pozitív irányba befolyásoló tényező - szintén modern orvostudományi alapvetés), nekiálltak a gyógyításnak, aminek része volt főzetek adása, kántálás. A mágus sosem egyedül dolgozott, mindig voltak segítői, akik különböző részfeladatok láttak el: volt, akinek a beteggel kellett beszélgetnie, volt, akinek meghatározott gyógyfüveket kellett gyűjtenie.

A római kereszténység többek között abban volt nagyon eltérő a korábbi, tradiconális vallási berendezkedésektől, hogy a papságnak nem kellett képességet demonstrálnia: a mágusoknak, táltosoknak ezzel ellentétben muszáj volt. A legmegdöbbentőbb a történetben, hogy a magyar mágusok tényleg meggyógyították az embereket, és a leírások alapján biztosak lehetünk benne, hogy a perek hátterében sokszor a féltékenység állt. Az inkviziciós perek sajátossága volt, hogy a vádlott meg sem szólalhatott, a védelem  kizárólag  tanúkból állt: a Fehér Mátyás Jenő (ismételjük el, keresztény, domonkos rendi szerzetes) által megvizsgált 55 perben egy darab tanú sem vallot a mágusok ellen, soha. Csak jót tettek a néppel, gyógyítottak, tanítottak, városi ünnepségeket vezettek a körmenet élén táncolva - még a királyi püspökök is jártak hozzájuk betegség esetén. Pénzt soha nem fogadtak el, csak népük szolgálata érdekelte őket.

A cikk kereteit sajnos szétfeszítené a teljes történet ismertetése, így sajnos csak a legtömörebb formában tudjuk közreadni az aktákat. Akinek azonban felkeltette érdeklődését a tényleg lenyűgöző téma, nagyon ajánljuk Csörgő Zoltán szimbólumkutató alapos előadását, minden megtudhat belőle. Garantáljuk, hogy nem bánja meg aki megnézi, a magyar történelem elhallgatott része elképesztő kincsesbánya, amiben bepillantást nyerhetünk őseink régen elfeledett szellemébe, és hogy hogyan éltek a 13. században a magyar mágusok a "küszöbön a régi hit árnyékának fényében"."

forrás: /promotions.hu/

Szólj hozzá!
2024. október 26. 08:46 - Kapronczay Gyécső

Világszenzáció, Magyarország alatt rejtőzik, a tudósok vették észre

balkanatolia_map_web.jpg

kép: internet

A tudósok szenzációs felfedezést tettek, az új felfedezés pedig sok mindent megmagyarázhat azonnal.

Egy nagy, nemzetközi tudományos kutatás keretében szenzációs felfedezésre jutottak a tudósok, szakértők és szakemberek. A tudományos áttörést jelentő projekt keretében török, francia és amerikai kutatókból álló csapat jutott el a nagy felfedezéshez, amely válaszul szolgálhat nagyon sok kérdésre, főleg ami Európa és Ázsia állatvilágát érinti.

Egy eddig nem ismert kontinens körvonalait azonosították, amely Magyarország alatt is futott egykoron. És nagyon fontos szerepet játszott a kontinensek életében. Ez a földrajzi egység, amelyről eddig nem is tudtunk döntő szerepet játszott abban, hogy az Ázsiában honos emlősök több mit 30 millió évvel ezelőtt meg tudták hódítani a másik kontinenset, Európát is.

A mai Anatólia és a Balkán területén terült el ez az egység, a nyúlványai pedig elérnek Magyarország alá is.

A kontinens pedig nevet is kapott, Balkanatólia lett a neve.

Az Earth Science Reviews című szaklapban jelent meg a nagy felfedezés eredetileg. Az új felfedezés alaposan átírja azt, amit korábban gondoltunk a kontinensek kapcsolatáról, hiszen korábban úgy gondolták a tudósok, hogy a Nagy Áttörésnek nevezett esemény volt az, ami lehetővé tette az ázsiai állatfajták bejövetelét Európába, ám az új kontinens felfedezése megváltoztatja ezeket a véleményeket.

Az átjárást ezen az új kontinensen keresztül a tenger szintjének csökkenése tette lehetővé korábban, de ennek a kontinensnek a létezésről sokáig nem tudtak a kutatók.

forrás: internet

Szólj hozzá!
Magyar-történelem kutató, Hagyományőrző-Magazin |SZIESZTA-NETWORK © |
süti beállítások módosítása
Mobil