Magyar-történelem kutató, Hagyományőrző-Magazin |SZIESZTA-NETWORK © |

2019. február 01. 11:53 - Kapronczay Gyécső

A fejedelmi sólyommadár - A fehér Turul története

2859.jpg

"Turul szavunk ős fogalmi tartalma a pusztai ősműveltségünkben gyökerezik. A turul eredetileg bizonyára valóságos madár neve volt, az ősi magyar hiedelemvilágban azonban mitikus képzet megjelenítőjének általánosított alakjává változott.

Az ősi magyarok turul-képzetére nagy befolyást gyakorolhatott a betanított sólyommal, héjával és sassal űzött, a pusztai előkelőségek körében divatos vadászat. Maszúdi, arab utazó és tudós a 10. század első feléből származó tudósításában elmondja, hogy Kazár országban, a Kaszpi-tenger partvidékén ős a Kaukázusban tenyészett a vadászmadarak fejedelme, a gyors röptű, erős, forró vérű és a legkönnyebben betanítható fehér sólyom, amelyiknek lelke volt. A régi kartvéliek (grúzok) és oszétok egyik változatát tisztának, hófehérnek nevezték.

Ez a fejedelmi madár csak fejedelmek birtokában lehetett, mert értéke több harci mén értékével volt egyenlő. Nemes tulajdonságai, gazdája iránti forró ragaszkodása közrejátszott kultikus tiszteletének kialakulásában, alakja az eget, két szeme a napot ős a holdat jelképezte. A kora középkori kartvéli (grúz) hiedelmek szerint a régi kartvéli királyok jobb vállukon sas jelével születtek, alán szomszédaik sólyom alakjának tartották. Valami hasonló összeolvadásra gondolhatunk a magyar turul esetében is. A turulhoz fűzött gondolatiságban a madár természeti alakja háttérbe szorult, a vallásos képzetben lényegi ismérve az, hogy földöntúli erők hordozója volt. A turul szó nyelvünkben honvisszaszerzés előtti idők termése jelenleg a türk népeknél él még a Tughrul gondolatisága, maga a képzet azonban nem sajátosan török jelenség."

szerk.: Gyécső /nimrodnepe.blog.hu/
forrás: internet
kép:
kerecsenyalapitvany

Szólj hozzá!
2019. január 29. 09:39 - Kapronczay Gyécső

Az igazi magyar építőművészet

..akár egy tündérvilág, avagy a "tündérek ihlette világ"

Szemezgetés Szabadka, Kecskemét és Szeged csoda szép épületeiből.

 

Szabadka magyar városa és a városháza

51020112_2188134854639567_5915052337558192128_n.jpgA "tündérvilág" folyosójakép: internet

ablak.jpgA Szabadkai Városháza dísztermének üvegablakai a
magyar királyok képeivel kép: /www.inventor.hu/

varoshaza-6.jpglépcsőház kép: /www.szerbiamagyarul.com/

0368.JPGVárosháza képeslapon kép: Internet

 

..egy másik "tündér" ház a kecskeméti cifrapalota

17139897_dd11e32c61433d56dd9ec7b9dfffd75b_l.jpgkép: internet

03_dsc_1756.jpgkép: /www.iranykecskemet.hu/

kecskemet_cifra_palota_07.jpgkép: /bagyinszki.eu/

 

..és végül a "vízitündérek lakja" a szegedi Reök palota

eb9f7999667d680af9a85b74d74700ee_m.jpgReök palota kép: /www.reok.hu/

p1100722_resize.JPGkép: internet

a2d776612246d598c744792a62711a11_xl.jpgkép: /www.reok.hu/

szerk.: Gyécső /nimrodnepe.blog.hu/

Szólj hozzá!
2019. január 25. 11:34 - Kapronczay Gyécső

Tiszteletadás Magyar Violantnak

violant.png

Van egy város a távoli Spanyolországban, Valencia tartományban, Castellón de la Plana. Minden évben február 23 és március 2 között ünnepelik a város megalapítását. A kilenc napon át tartó ünnepségsorozat, a Magdalena. Fénypontja, a város alapítóinak, I. Jakab aragóniai király szobrának és hitvese szobrának megkoszorúzása. Ez utóbbit arrafelé így nevezik: „Homenatge a Na Violant d'Hongria” (Tiszteletadás Magyar Violantnak)

Magyar Violant?

Nálunk – ha ismerik egyáltalán – másként emlegetik: Árpád-házi Jolánként, más névváltozatan Jolántaként. Valamikor 1215 és 1219 között született, feltehetően Esztergomban, II. András (Endre névváltozatban is említik) magyar király és második felesége, Courtenay Jolán (Yolande) konstantinápolyi latin császári hercegnő egyetlen gyermekeként.

A kor szokásainak – és királyi hercegnőnek kijáró - neveltetést kapott, Édesanyja hatására az udvarban provence-i trubadúrok és vándorénekesek fordultak meg, akiktől a hercegnő megtanulta a latin nyelv ebben a korban elterjedt változatát. Ezenkívül, sakkozni is kitűnően megtanult, feljegyezték róla, hogy a játék volt az egyik legkedveltebb időtöltése. Biztosan másra is okították, de arról nem szól a fáma.

De mit keres egy magyar királylány Aragóniában?

Mai szemmel nézve kissé különös dolog volt szokásban a tizenharmadik század húszas, harmincas éveiben. A keresztény hercegnők gyámjaként számon tartott IX. Gergely pápa döntött hogy melyik leányzó melyik urasághoz menjen feleségül. Természetesen messzemenőkig szem előtt tartva a különféle dinasztikus és politikai érdekeket.

A keresztes hadjáratot is vezető lovagkirály, II András lánya egy ilyen döntés nyomán került Aragóniába, hogy a később „Hódítóként” emlegetett I. Jakab aragóniai király felesége legyen. A derék pápa szemei előtt feltehetően egy magyar-aragóniai szövetség képe lebeghetett, mely harapófogóba zárta volna a Földközi-tenger medencéjét. Kellett az erő a mórok ellen… Ugyanis, ebben az időben nem csak a Szentföldön folytak a keresztesháborúk, de a mai Spanyolország és Portugália is zajlott a rekonkviszta, az Ibériai-félsziget visszafoglalása a hódító móroktól.

A magyar királylány ilyen, meglehetősen zavaros, háborús körülmények közé érkezett jövendőbelijéhez. Jakab ráadásul nem sokkal korábban vált el. Igen, ilyesmi előfordult régebben is, bár messze nem ment olyan könnyen, mint manapság.

Hódító Jakab első felesége, Eleonóra kasztíliai infánsnő, miután fiút szült férjének, úgy döntött: zárdába vonul. Vagy „szelíden” rábeszélték? Ez így, utólag, már aligha deríthető ki. A pápa „közeli vérrokonság” ürügyén felbontotta a házasságot. A rosszmájú utódok persze jogosan kérdezhetik: a házasságkötés előtt nem derült ki a rokonság? Úgy látszik nem. Vagy csak ekkor kellett valamilyen, bármilyen ürügy… Az mindenesetre hozzátartozik az aragóniai király kicsit szappanoperaízű sztorijához, hogy Jakab nem kispályázott: nagyvonalúan kárpótolta első, immár volt feleségét.

Az aragóniai király és magyar királyi hercegnő eljegyzését 1234-ben kötötték meg, képviselők útján. A királyi pár az esküvőig nem is találkozott személyesen. De az ilyesmi megesett akkoriban…

A magyarok persze megadták a módját, a királylány több száz fős kísérettel indult a 46 napig tartó hosszú útra, gyalog, lovon ennyi idő kellett, hogy elérjék az aragóniai udvar székhelyét, Barcelonát. Az esküvőt 1235. december 15-én tartották a barcelonai katedrálisban, Bertalan pécsi püspök adta össze az ifjú párt.

Jolánta királyné hamar megtalálta helyét az aragóniai udvarban. "Kíséretébe kézművesek és magyar nemesek is tartoztak; előbbiek hatása érezhető az aragóniai kézművességen és kelmeszövésen, utóbbiak részt vettek az arabok elleni harcokban, amiért is jelentős adományokban részesültek." I. Jakab ugyan nem volt valami hűséges természetű férj, gyakorta előfordult, hogy félrelépett, de ennek ellenére sokra becsülte feleségét, hiszen „Jolánta olyan volt, amilyenre szüksége volt a férjének: előkelő származású, szép, jóságos és mindenekelőtt termékeny".

Az említett termékenységről csak annyit, hogy a királyné tíz gyermeket hozott világra, közülük többet a csatatéren, a katonai sátorban, mivel rendszerint elkísérte férjét hódító háborúiba. De nem csupán útitárs volt, mint a király áldott állapotban lévő felesége, aki bátran férjével tart a háborúba is, hanem tanácsadó is. Feljegyezték, hogy Jakab gyakorta kikérte tanácsát, még háborús ügyekben is. Például Valencia ostrománál, mikor az erőd feladásáról tárgyaltak a mórokkal – mellesleg a királyné ekkor is éppen viselős volt – a mórok vezetője „bezárkózott vele [mármint az aragóniai királlyal], valamint egy famulusával és a királynéval egy félreeső vendégfogadóban, hogy a megadás rendjét és részleteit tisztázzák. A dokumentumot a királyné is aláírta”. Így került Valencia 1238. szeptember 28-án keresztény kézre.

Tíz gyermeke közül nyolc megérte a felnőttkort – nagy szó volt ez a 13. században – és némelyikük nem akármilyen pályát futott be. Legidősebb lánya, Jolán, Kasztília királynéja lett, legidősebb fia, Péter, Aragónia királya, másik fia, Jakab, Mallorca királya, Izabella lánya Franciaország királynéja, Sancho fia pedig Toledo érseke, hogy csak a legmagasabb rangokat viselőket említsem.

Violant d'Hongria – Árpád-házi Jolánta – az 1251-es év októberének elején (egyes források szerint 9-én, másutt 12-ét írnak) fiatalon - hiszen nem sokkal múlhatott harminc - 1251. október 12-én, hosszú betegség hunyt el. Végrendelete értelmében férje ezer szegény embernek adott ruhát és harmincezernek osztott ennivalót, valamint a királyné személyes vagyonából adományokat juttatott kolostoroknak és zárdáknak. Földi maradványait végakaratának megfelelően a Santa María de Vallbona kolostorban (Real Monasterio de Santa María de Vallbona) helyezték el; később mellé temették betegápoló apácaként szolgáló leányát, Sancha aragóniai infánsnőt is.

jolanta.pngJolánta királyné mellszobra Castellónban

Cikk forrása: /cabe.blog.hu/
írta: Cabe Ferrant
Forrás: Wikipédia; Spanyolnyelv.network.hu; Talita.hu.
Kép: Merce 2012 - Jaume I. i Violant d'Hongria (Wikimedia.org)

Szólj hozzá!
2019. január 24. 15:13 - Kapronczay Gyécső

Trianoni sokk..

...avagy a kötésmentes betonba ágyazott rozoga fedél mellyel minket magyarokat takarnának el.

Bár a forrásunkként használt teljes tanulmánnyal nem értünk egyet, viszont több olyan sarokpontot említ a tanulmány, melyet érdemes megismernünk. (szerk.)

magyar-zaszlo.jpg

"A magyarság a Trianonnal kapcsolatos dolgokban megosztott. Sajnos vannak, akiket történelmi sorsunk egyáltalán nem érdekli. Ez felelőtlenség, mert ennek a közömbösségnek - amire nincs példa a románok, szlovákok és mások soraiban - idegenbe szakadt testvéreink látják a kárát mindennapi életükben. A másik oldalon sokan törődnek még nemzeti létünkkel, de látásmódjukat gyakran az érzelmek befolyásolják. Bár érthető, hogy képtelenek vagyunk tragédiánkat felindulás-mentesen, mintegy kívülállóként szemlélni, nem válik javunkra, ha gondolkodásunkat megzavarja a bénító sokk.

Állítólag a magyarok pesszimisták. Ha egykori tetteinkre gondolunk, akkor nem érthetünk egyet ezzel a vélekedéssel. A magyarság a tatárjárás után újra nekivágott az országépítésnek. Egy pillanatra sem adta fel a reményt, hogy a török eltakarodik. Az osztrákoktól megpróbált kicsikarni minden lehetőt. Nem pesszimizmusra vall, hogy szembeszegült még a hatalmas vörös birodalommal is. A mai magyarság sem annyira letargikus, mint inkább sokkolt. Míg az előbbi belső hajlam, az utóbbi forrása mindig külső. Népünk mindmáig nem tudta feldolgozni az immár kilencven éve tartó trianoni sokkot. De miért kell ezt a kifejezést használni?

Arra mindig volt erőnk, hogy honvédelem, szabadságharc vagy forradalom címén-jogán szembeszálljunk a bennünket fenyegető személyes, felismerhető arcú ellenséggel. Trianon azonban más. Egészen más. Egy nemtelen, arcnélküli, diktált világrendnek a terméke, ami ellen lehetetlen nemes fegyverekkel küzdeni. Amely megfosztja a kurdokat saját államuktól, amely téblábol Tibet ügyében, amely az egyéni jogok hamis próféciáját harsogja, csakhogy leplezze képtelenségét arra nézve, hogy egész népeknek és népeket szolgáljon az igazsággal. Ezzel az arctalan renddel szemben tehetetlenek vagyunk, a tehetetlenség dühöt szül, az pedig nem vezet sehová. A kör imigyen bezárul, mi pedig önsajnálatban emésztődünk. Ez nem depresszió: ez sokkos állapot, amiben nem tudjuk, hogy mit véljünk és mit tegyünk."

Erre kell megtalálnunk a választ. Hogyan és miként szűnhet meg ez a sokkos állapot. Egyet tudok, ha törekszünk arra, hogy mindent visszaszerezzünk, vagyis nemcsak visszaszerezni, hanem elsősorban újra néppé, nemzetté kell válni. Magasról tenni kell az ellennel, a kicsinyes támadásokkal szemben. Expanziós politikát kell folytatni. Nem szabad félni, eddig is dacoltunk a nemtelen és barbár támadásokkal szemben, ezután is állni fogjuk a támadásokat. De ne felejtsük, erősek vagyunk. Évszázadok óta birodalmak tömkelegével kellett harcolnunk. Most sincs másként nem lenne elég a kezünkön az ujjunk hogy megszámoljuk hányan törnek ellenünk, hány nép koncolna fel minket, de erősek vagyunk. Mindenre képesek vagyunk, csak akarnunk kell! (szerk.)

forrás: Halassy Béla, Miért éppen ez a Trianon? avagy etnikai és hatalmi váltások a Kárpát-medencében a kezdetektől napjainkig forrás elérhetősége: link
kép: internet

Szólj hozzá!
2019. január 24. 14:39 - Kapronczay Gyécső

Hunyadi Mátyást királlyá választják

wagner_sandor_matyas_kiraly_legyozi_holubart.jpg

"1458 januárja… Kőkemény tél, olyan hideg, hogy még a Duna is befagyott. És fenn Budán, a várban üléseznek a nagyurak. Királyt választanának… Hej, ha élne a nagy Hunyadi János… Vagy legalább a fia, László…

De Hunyadi Lászlót a szószegő királyi tanács - nagyvonalúan mellőzve a törvényességet - halálra ítélte, holott büntetlenséget ígértek neki Cillei Ulrik meggyilkolásáért. És a nagy Hunyadi idősebb fiát 1457. március 16-án, Budán, a Szent György téren lefejezték.

Beszélik, háromszor sújtott le rá a bakó pallosa, de ő még mindig élt. Az ősrégi hagyomány az ilyen esetben megköveteli, hogy az elítélt kegyelmet kapjon. De a bosszúszomjas V. László nem kegyelmezett. A bakó negyedszer is lecsapott.

Az ifjú király nem sokáig örülhetett „diadalának”. Még az esküvőjét sem érte meg, 1457. november 23-án rövid, de heveny betegség után elhunyt. Halála kapcsán emlegettek arzénmérgezést, de még bubópestist is. Több, mint ötszáz évnek kellett eltelnie addig, míg a régészek bebizonyíthatták: szó sem volt esetében gyilkosságról, az „Utószülöttet” - négy hónappal apja, Habsburg Albert király, halála után született, ezért lett ez a ragadványneve - fehérvérűség vitte el.

V.László először Bécsbe, majd onnan Prágába - ott érte a halál - ment, túszul vitte magával az ifjú Hunyadi Mátyást, mert igencsak forró lett a lába alatt a talaj Magyarországon. Szilágyi Erzsébet, Hunyadi nagyhatalmú özvegye, igencsak nem örült fia kivégzésének, és ha ő nem örült, akkor Szilágyi Mihály, a Hunyadi fiúk kőkemény nagybátyja dühöngött. A derék Szilágyi harcolt eleget Hunyadi János oldalán és már akkor sem a hideg véréről és megfontoltságáról híresült el.

De meghalt a király. A gyengekezű uralkodó halála után pedig nem sok értelme a bárói ligák torzsalkodásának. A fődologban egyetértettek: egyik sem akart maga fölé erős uralkodót, aki komolyan beleszólhatna az ügyeikbe. Csak azt kellett kialkudni, ki is legyen az bizonyos, akinek a fejére tehetik a Szent Koronát. Viselje csak kalpagként, hogy ne fázzon a feje! Az országnak király kell! No, de hogy még uralkodjon is? Azt már nem!

Fölmerült több külhoni jelölt neve is, de elvetették mindet. Mégis csak magyar kéne… Akkor meg: miért ne legyen király az ifjú Hunyadi Mátyás? Ugyan fiatal még, de ez nem olyan nagy baj, annál könnyebben irányíthatják. Fogságban tartják Prágában? Onnan ki lehet váltani, vagy akár, végső esetben, haddal is átruccanhatnak érte Podjebrád Györgyhöz.

Ugyan a koronázással is gond lesz… A Szent Koronát épp Bécsben őrzi az a fránya Frigyes. De azt is ki lehet váltani. Majd, idővel… Később is ráérnek azt az új király fejére tenni… Csak legyen már király!

A Garai László, mint Garai-Újlaki párt egyik vezetője már január 12-én egyezséget írt alá Szilágyi Mihállyal. Ennek értelmében Szilágyit nevezik ki gubernátorrá, azaz kormányzóvá, Garai pedig megtarthatja nádori címét. Már csak a budai országgyűlésnek kellett rábólintani a paktumra. Ilyen esetben pedig nem árt a szelíd rábeszélés…

Ki tudja miért, Szilágyi magával hozta Budára néhány barátját, familiárisát - lehettek úgy néhány ezren, lóval, fegyverrel - és érdekes módon mindnek az volt a véleménye, hogy okvetlenül Hunyadi Mátyás kell királlyá választani. Hát lehetett ellenállni ilyen kedves érveknek? Az meg csak legenda, hogy Mátyást a Duna jegén kiáltották királlyá. A döntés fent a Várban született, 1458. január 24-én. De pont a megválasztását ne öveznék legendák?

De a kiváló bárók ezúttal alaposan bakot lőttek, mondhatni „törököt” fogtak. Ki gondolta volna az akkor 15 - más források szerint 17 - esztendős kamasz kölyökről, hogy olyan képességek szunnyadnak benne, olyan politikai éleslátással bír, amely a későbbiekben a magyar történelem legendás uralkodójává emeli?

„Mátyás király… Különös, rejtelmes és mégis: derűsen és édesen zengő visszhangja van ennek a két szónak a magyar ember lelkivilágában. Mintha még ma is inkább a népmese Hunyadi Mátyása élne bennünk, mint a „történelemé”. De csak kevesen tudják, hogy a népmese Mátyása - az igazi.” - Bajcsy-Zsilinszky Endre: Mátyás király.

De addig még sok időnek kellett eltelnie. Első lépésként, hátra volt még mindjárt Podjebrád, aki nem kis pénzt zsarolt ki foglyáért. Még arra is rávette a fiút, hogy feleségül vegye a lányát, Katalint. És ekkor bizonyította Mátyás, hogy ő nem lesz az urak bábja, még anyjával is szembeszegülve, csakugyan elvette a lányt. Tán szerelemből, de inkább, mint jó sakkjátékos, előre gondolkodva. Jól jöhet még a cseh kapcsolat… Tán egyszer még cseh király is lehet…

Ahogy lett is. És sok minden más is. Uralkodásának 32 évét a magyar történelem legfényesebb korszakai között emlegetjük, azóta is."

Cikk forrása: /hungaryfirst.hu/

Források: Wikipédia; Rubicon.hu.
Kép: Mátyás király legyőzi Holubárt. Wagner Sándor festménye a fővárosi vigadóban. - Tull Ödön akvarell-képe után

Szólj hozzá!
Magyar-történelem kutató, Hagyományőrző-Magazin |SZIESZTA-NETWORK © |
süti beállítások módosítása