Magyar-történelem kutató, Hagyományőrző-Magazin |SZIESZTA-NETWORK © |

2020. szeptember 28. 20:19 - Kapronczay Gyécső

Alföldünk igazi gyöngyszeme

Az óföldeáki erődtemplom

img1_php.jpg

"Hálaadó szentmise keretében átadták és megáldották szeptember 27-én a felújított óföldeáki erődtemplomot, az Alföld egyetlen olyan templomát, amely vizesárokkal körülvett dombon áll.

Bár ezen a helyen már korábban is állhatott templom, mai formájában a 15. század második felében, Hunyadi Mátyás nagy királyunk uralkodásának időszakában emelték.

Magyarország egyik legfontosabb korszakában, amikor független hatalomként mi  magyarok képesek voltunk az akkori világ, a keresztény Európa dolgait érdemben befolyásolni.

Talán nem véletlen, hogy az óföldeáki templom újjáépítése a Mátyás-kultusz újjáéledése idején, az 1920-as években történt meg.

A műemlék renoválására tavaly nyert 83,5 millió forintos támogatást az egyházmegye: elkészült a vizesárok fölötti új fahíd, kijavították a tetőt és a torony faszerkezetét, de korszerűsödött a liturgikus tér elektromos hálózata, restaurálták a templom ólomüvegeit is."

Alföldünk egyik legszebb, ezredévre visszanyúló műemlékéről készült videót érdemes megnézni. Mindenkinek ajánljuk.

szerk.: /theworldnews.net/ alapján
video: SZÓ-TÉR: youtube
kép: internet

Szólj hozzá!
2020. szeptember 24. 16:21 - Kapronczay Gyécső

Szkíta kori ötvösművészetünk

A szintén szkítiából származó testvér ó-bulgárokkal és alánokkal mind kultúránk mind művészetünk azonos volt.

120089688_3405268896197054_3605707882949324073_n.jpg

Ötvösművészetünk páratlanul kifinomult darabokat produkált. Egyrészt ami a részletek finomságát illeti: néhány tárgyat szinte csak nagyítóval lehet igazán élvezni. Másrészt a motívumok letisztultságát értjük ezen: a stilizáció mértéke olykor már szinte a modern, absztrakt művészet határait súrolja.

120090684_3405269749530302_3771220287430987532_n.jpg

120064335_3405269066197037_1520635681668235151_n.jpg

120068230_3405268952863715_6490725627360643206_n.jpg

120069325_3405269639530313_8319223188449602335_n.jpg

120071860_3405269016197042_3280257212523693489_n.jpg

120072859_3405269182863692_407446094375745891_n.jpg

120074507_3405269199530357_2506966168038156061_n.jpg

120084358_3405269366197007_8898366138081366851_n.jpg

120088024_3405269519530325_8024511021263219141_n.jpg

120088965_3405268812863729_4919177871541278306_n.jpg

120089418_3405268956197048_5215486427997955887_n.jpg

120091430_3405268576197086_8809056398286150157_n.jpg

120094135_3405268659530411_8590711011184336995_n.jpg

120103863_3405269412863669_2084474007925309206_n.jpg

120104308_3405268676197076_1561664464700729935_n.jpg

120104504_3405268579530419_4945244713630282012_n.jpg

120108009_3405269892863621_3489473701577851006_n.jpg

120111836_3405269256197018_7395052436665229307_n.jpg

120117447_3405269469530330_2943523968249172089_n.jpg

képek: internet

 

Szólj hozzá!
2020. szeptember 22. 15:46 - Kapronczay Gyécső

Fókuszban a teljes pusztarégió

A magyarságkutatás régészeti lehetőségei – merre kutassunk, ha eredményt is szeretnénk?

puszta.jpg

"A magyar őstörténeti kutatás az elmúlt hetven évben leépült, elsorvadt, illetve rossz irányt vett. A Magyar Tudományos Akadémia kutatói ki merték mondani, hogy egyáltalán nem is érdemes kutatni a magyar őstörténetet, mivel a saját álláspontjuk szerint azt sem lehet tudni, hogy „kik voltunk a IX. században”, nemhogy azt, hogy hol alakult ki a magyarság, milyen körülmények között és hogy hogyan fejlődött, kikkel állt kapcsolatban.

A 2020-as évek új irányt hoztak, megalakult a Magyarságkutató Intézet 2019-ben, és fennállásának eddigi egy éve alatt több eredményt mutatott fel, több tabutémához mert hozzányúlni, mint az elmúlt évtizedekben a többi hasonló kutatóintézet összesen.

Vegyük hát sorra jelen írás keretében, hogy hol tart most a kutatás, mit tudunk a magyarság kialakulásának körülményeiről és ezen régészeti adatokból milyen következtetések vonhatók le. Hogy tisztán lássunk, induljunk ki a honfoglaló magyarok Kárpát-medencei leletanyagából, keressünk hasonlót keleten, és ne hagyjuk befolyásolni magunkat a korábban axiómaként meghatározott elméletek által.

Az első és legfontosabb tény, amit le kell szögezzünk: a honfoglaló magyarok a temetkezési mellékletek szerint egy lovas nép volt, ugyanis sírjaikban gyakori mellékletek a lószerszámok és a ló. Továbbá egyik legkedveltebb fegyverük az összetett reflexíj, másik nevén a visszacsapó íj, melynek a vezéri sírokban kiemelkedő szerepük van. Ezt jól példázza, hogy a Révész László által meghatározott legfontosabb fejedelmi jelkép a tarsolylemez után a készenléti íjtartó tegez, melybe az íjat felajzott állapotában tudták elhelyezni – tehát használatra készen. Mindebből levonhatjuk azt a tanulságot, hogy a honfoglaló magyar egy lovasíjász harcmodort alkalmazó nép volt, amely különösen tisztelte a lovat és az egyik legféltettebb fegyvere az íj volt.

Miért fontos ez? Azért, mert a lovasíjász harcmodort alkalmazó népek kizárólag az Eurázsiai sztyeppevidéken éltek – a magyarok őseit tehát régészeti alapon, ezen népek között kell keresnünk. Kimondhatjuk: a magyarok ősei már háromezer évvel ezelőtt megismerkedtek azzal a harcmodorral, amit a Kárpát-medencébe érkezve is gyakoroltak.

Sokkal nagyobb kérdés, hogy Kr. e. 1000 előtt hol éltek a magyarok ősei? Az észak-uráli „finnugor területeken”? Kialakulhatott-e egy „finnugor” nyelvcsalád az Észak-Urál vidékén, ahol a tundra eltartóképessége olyan alacsony, hogy egy főre vetítve is több négyzetkilométer vadászterület szükséges a megélhetéshez? Élhetett itt olyan közösség a neo­litikum előtt, amely nyelvcsaládot alapít?

Talán nem logikusabb az a verzió, hogy a nyelvcsaládok a megélhetésre sokkal optimálisabb sztyeppevidéken alakulnak ki és csak az megy északra – a sokkal zordabb vidékre –, akit a többiek valami ellentét miatt elűznek eredeti lakóhelyéről, a sztyeppéről? A régészeti és a néprajzi kutatások is arra utalnak, hogy a ma a tundrán-tajgán élő finnugor népek egykoron a sztyeppén éltek, lovat tartottak, délről vándoroltak északra, nem pedig fordítva.

Ezen okok miatt – és a régészeti leletek tanulsága szerint is – nagy a valószínűsége annak, hogy a magyarság eleve a sztyeppezónában alakult ki, és onnan tulajdonképpen ki se mozdult, egészen a Kárpát-medencébe érkezéséig. Az eurázsiai füves sztyeppe egyébként több mint tízezer kilométer hosszú, váltakozó, helyenként több száz kilométer széles, tehát elég nagy terület ahhoz, hogy egy olyan lovasnép, mint a magyar, akár több ezer évig éljen ezen a lótartásra kiválóan alkalmas területen, mely a Koreai-félszigettől a Kárpát-medencéig tart. Nem meglepő tehát, hogy a honfoglaló magyar leletanyaghoz hasonló tárgyakat is leggyakrabban ebben a sztyeppezónában találunk.

Vegyük hát sorra, hogy jelenleg hol ismerünk olyan területeket, melyeken a Kárpát-medencei magyar honfoglalókhoz hasonló leletanyag kerül elő! Mely területeket érdemes tehát kutatni? Ha nyugatról keletre tartunk, akkor az első ilyen állomás Ukrajna területe, ahol a Fekete-tenger északi partvidékén, a Kárpátok keleti előterében és Kijev környékén számos olyan lelőhely található, ahol régebben és az elmúlt években is magyar jellegű leletanyag került elő. Ez lehetett a forrásokból ismert Etelköz, melyet a régészet Szubbotyici-horizontként tart számon, egyik legszebb lelőhelyéről elnevezve.

A második érdekes terület a Kaukázus északi előtere, a Kubán folyó vidéke, ahonnan a magyarokéhoz nagyon hasonló tárgyak kerültek elő nagyrészt szórványként, de az utóbbi évek feltárásainak köszönhetően már „in situ” állapotban is. A kutatók egy része ide lokalizálja az írott forrásokban Levédiaként említett területet.

A harmadik és egyben talán legfontosabb körzet a Dél-Urál vidéke, melynek nyugati (Volga–Káma vidéke) és keleti (Cseljabinszk, Jekatyerinburg környéke) oldalán is olyan lelőhelyek sorakoznak, melyek egyértelműen arra utalnak, hogy a magyarság több száz évig élt ezen a területen. Fontos tudni, hogy a Dél-Urál egy ellaposodó, lankás hegység, melynek völgyei gond nélkül járhatók lóval és kocsival, így az Urál keleti és nyugati oldala között a füves sztyeppéhez szokott lovasíjász népek számára is biztosított az átjárás.

Ez a terület több szempontból érdekes. Egyrészt itt találhatók olyan régészeti leletek, melyek modern, hiteles feltárásokból származnak (például az Uelgi-tó) és a Kárpát-medencei leletanyagra megszólalásig hasonlítanak, ráadásul nemcsak motívumkincsük, hanem technikai kivitelezésük is azonos – tehát letagadhatatlanul a magyar néphez köthetők. Másrészt az is látszik, hogy ebben a régióban a „magyar jellegű leletanyaggal rendelkező nép” – mondjuk ki tehát: a magyar nép – több száz évig élt. Ugyanis a tárgyak nagy része a honfoglalás előttre vagy környékére keltezhető, de vannak olyan sírok is, melyek X., sőt XI–XIII. századiak, tehát a magyar honfoglalás utániak. Ez azt bizonyítja, hogy a több száz évig itt élő népnek csak egy része vonult be a Kárpát-medencébe a magyar honfoglaláskor, de egy másik és elég jelentős része itt maradt, és legalább a tatárjárásig itt is élt. Minden bizonnyal velük találkozott Julianus barát, aki a tatárjárás előtt járt keleten és találta meg az akkor még ott magyarul beszélő népet, és aki a területet Magna Hungáriaként vagy a régi Magyarországként írja le. És talán az sem véletlen, hogy a legújabb archeogenetikai kutatások a ma is itt élő baskír népet kapcsolatba hozzák az Árpád-ház apai ágának őseivel.

Az újabb kutatások alapján viszont még keletebbre kell tekintenünk. 2016-ban Kínában volt szerencsém a Belső-Mongólia Autonóm terület több múzeumát is megtekinteni, melyek közül kiemelném a hahhoti (ejtsd: höhhot) és az ordoszi múzeumokat, melyekben világszínvonalú és az új régészeti anyagokat is bemutató kiállítások vannak. A legtöbb lelet az ázsiai hun korszakból és a szkíták időszakából való, illetve Dzsingisz kán idejéből, de azért elvétve találunk a hunok és a középkor közötti időszakból, a VI–XI. századból származó leleteket is, melyek között meglepő, de akadnak magyar jellegű tárgyak is: például övdíszek, nyeregveretek, lószerszámok, palmettás díszű fémedények. Sőt olyan X–XI. századi freskók is vannak Kínában, melyek zenére táncoló „nomádokat” ábrázolnak, akiken sztyeppei nadrág, ing, csizma látható, övükről pedig a magyar tarsolylemezek formájával azonos bőrtarsoly lóg. Lovaik is rajta vannak az ábrázoláson, melyek szerszámzata olyan, mintha csak egy VIII–IX. századi csótáros késő avar sírt néznénk a magyar múzeumok kiállításaiban.

A kínai leletek arra hívják fel a figyelmet, hogy a sztyeppe két végpontja között nemcsak a szkíta vagy a hun korban közlekedtek a lovasok, hanem később is, a magyar honfoglalás korában is. Érdemes tehát teljesen Kínáig, sőt akár Koreáig vizsgálódnunk, mert például Koreában a kora avar VI. századi gyűrűs markolatú kardoknak vannak kiváló analógiái.

Természetesen vizsgálnunk kell a Kína és az Urál közti sztyeppei térséget is, Dél-Oroszországot, Kazahsztánt és Mongóliát is. Nem véletlenül figyelt már fel a kutatás a Minuszinszki-medencében található leletekre korábban, amelyek akár magyarok is lehetnek – érdemes lenne azokat is tovább kutatni, több évtized kihagyás után.

Az előbbiekben leírtak alapján látható, hogy a magyar jellegű tárgytípusok lényegé­ben az egész sztyepperégióban elterjedtek, ami arra utal, hogy a szkíták korában (Kr. e. V. sz.) fénykorát élő sztyeppei civilizáció még a X. században is működött, és az Urál menti magyarok nemcsak nyugat felé indítottak katonai vagy kereskedelmi célú akciókat, hanem kelet felé is ugyanúgy jártak.

Összegzésképpen megállapíthatjuk tehát, hogy a honfoglaló magyar nép és a rájuk jellemző anyagi kultúra kialakulását érdemes kutatni a teljes sztyepperégióban, a Kárpát-medencétől Koreáig. Nem szabad csak az ukrajnai, kaukázusi vagy csak a dél-uráli lelőhelyekre koncentrálni – minden olyan területet vizsgálni kell, ahol magyar jellegű tárgyak előkerültek. Tehát tanulmányozni kell a teljes sztyepperégiót, ahol nem mellesleg a lovaskultúrának több ezer éves hagyománya van.

A magyarságkutatásnak ez kell legyen a célja, a feladata és a küldetése is! Helyes irányba kell terelni végre a magyar őstörténeti kutatást, melyet az elmúlt évtizedek munkája rossz irányba vitt el. Igenis tudjuk meg – Bakay Kornél régészkutatónk szavaival élve –, hogy kik vagyunk, honnan jöttünk! Azért, hogy megtudhassuk, hová tartunk, mivé leszünk! Múltját ismerő, büszke magyar vagy globalista világpolgár, akit csak a tőzsdeindex érdekel. Tisztelt hölgyeim, uraim, önök mit választanának?"

A szerző igazgató, Magyarságkutató Intézet, Régészeti Kutatóközpont

forrás: /magyarnemzet.hu/
kép: internet

Szólj hozzá!
2020. szeptember 18. 13:24 - Kapronczay Gyécső

Mesterkélt szenzációkeltés a Viasat History csatornán

etele.jpg

"A Viasat History csatorna nemrég egy francia dokumentumfilmet vetített Attila nyomában: a hunok királya címmel, amelyben többek között engem is megkérdeztek a témába vágó archeogenetikai eredményekről. Mivel a riport elkészítését követően érthetetlen módon nem volt lehetőségem az összevágott anyag előzetes megtekintésére és jóváhagyására, magam is először szembesültem a csatornán vetített végleges változattal. Sajnálattal kell megállapítanom, hogy ez a dokumentumfilm azon alacsony színvonalú műsorok sorába tartozik, amelyek készítését tudományos ismeretterjesztés helyett sokkal inkább üzleti motivációk mozgatták. Hiába vártuk a tudományos tények közérthető bemutatását, helyette a szerkesztők gondosan adagolt mesterkélt szenzációkeltéssel igyekeztek fenntartani a nézők figyelmét. Pedig a hunokról az ismert történeti, régészeti és immáron a legújabb genetikai adatok is sokkal többet elárulnak, mint ami a műsorból kiderült. A téma iránt érdeklődő hazai közvélemény tájékoztatására érdemes ezek közül néhányat bemutatni.

A hunokat kegyetlen, kincséhes rablóhordaként ábrázoló leírások rendszerint elfelejtik feltenni a kérdést, hogy honnan származott az elképesztő katonai, gazdasági és demográfiai potenciál, amely létrehozta ezeket a győzhetetlen seregeket. A sivár, füves pusztán emberi megélhetést biztosító nomád életforma a bronzkorban alakult ki. Kevesen tudják, hogy a sztyeppén pusztákon ekkor megjelenő Jamnaja-, Szintasta-, andronovói kultúra nemcsak a lovas nagyállattartás megteremtői, de a korai fémművesség mesterei is voltak, akiktől a letelepült civilizációk az ipari–technikai újítások sokaságát vették át. Ezen sztyeppei pusztai – nyugodtan mondhatjuk – magaskultúrák egyenes ágú örökösei voltak a vaskori szkíták, majd a középkori hunok, avarok és magyarok is, akik szintén nem rablásból éltek, hanem a sztyeppei pusztai ökológiához magas szinten alkalmazkodó mezőgazdaságból és fejlett kézműiparból.Ezeknek a „barbároknak” Európa számos további újítást köszönhet a ruházat, az élelmiszergyártás vagy a hadászat területén. Kimagasló szintű államszervező képességeiket pedig nemcsak az egymást követő birodalmaik tanúsítják, de a sztyeppei hagyománynak a középkori magyar állam sikereiben is jelentős szerepe volt.

Ma már azt is tudjuk, hogy az európai hunok egyáltalán nem a semmiből bukkantak elő, hanem az ázsiai hun (Xiongnu-) birodalom és a közép-ázsiai szkíta birodalmak európai újraszületésének tekinthetők. Az erre vonatkozó korábbi szórványos történeti adatokat egyre biztosabban megerősítik a genetika legújabb eredményei. Egy megjelenés előtt álló genetikai tanulmányból pedig az is kiderül, hogy az ázsiai hun birodalom kialakulásában kulcsszerepe lehetett a Minuszinszki-medence és az Altáj-hegység vidékén élt ázsiai szkítáknak. A Xiongnu-korszak (Kr. e. 200–Kr. u. 100) elején a mai Mongólia területén a túlnyomórészt europid megjelenésű ázsiai szkíták összeolvadtak a helyi kelet-ázsiai, dél-szibériai népességgel, majd a Xiongnu-korszak során további europid szarmata, később alán elemekkel gyarapodtak. A tanulmány szerint az etnikailag sokszínű Mongólia valójában csak Dzsingisz kán idején nyerte el a ma ismert homogén embertani arculatát. Mindebből az következik, hogy az időszámításunk elején Közép-Ázsiába a rokon szkíták közé kiszoruló vesztes ­Xiongnu-törzsek tagjai jelentős részben az europid embertani típusba tartoztak. Könnyű elképzelni, hogy nyugat felé terjeszkedve ezeknek az ott talált rokon eredetű szkíta és szarmata törzseket nem volt nehéz integrálniuk, hogy aztán a „semmiből” hirtelen felbukkanjanak mint európai szkíta-hunok.

Mindez szervesen kapcsolódik a magyar őstörténethez, mivel további genetikai adatok arra utalnak, hogy a honfoglaló magyarok vezető rétege épp ebből a szkíta eredetű ázsiai hun vonalból származhatott. Középkori krónikáink a hunokat a magyarok rokonaiként, elődeiként említik, de a modern történetírás ezt elveti. Úgy tűnik, hogy az archeogenetika ezt a kérdést is segít tisztázni, mert mint azt egy korábbi sajtóközleményben már leírtuk, Mongóliában feltárt ázsiai hun előkelők Y-kromoszómái a legnagyobb hasonlóságot az ázsiai szkítákéhoz, III. Béla királyunkéhoz, a Székesfehérváron melléje temetett II/54 jelzésű előkelőéhez, valamint a honfoglaló vezető rétegből vizsgált férfiakéhoz mutatták. A genetikai adatok tehát egyre inkább megerősítik, hogy a honfoglalóknak igenis volt közük a hunokhoz, méghozzá az ázsiai szkíták vonalán. A vezető réteg és a királyi ház között szinte bizonyos a kapcsolat, egyelőre a köznép rokoni szála kérdéses, de erre majd a következő kutatások fognak fényt deríteni. Ezek az adatok vészharangként jelzik történészeinknek, hogy ideje újragondolni a középkori krónikáink igazságtartalmát.

A szerző a Magyarságkutató Intézet Archeogenetikai Kutatóközpontjának tudományos főmunkatársa és a Szegedi Tudományegyetem Genetikai Tanszékének docense"

forrás: /magyarnemzet.hu/
kép: internet

Szólj hozzá!
2020. szeptember 17. 09:31 - Kapronczay Gyécső

Keve kapitány (vezér)

keve_litho_2.jpg

Hungáriai kapitány, a veronai római tetrakha elleni harcban esett el. A Kárpát-medence szkíta uralomba való visszavételében és abban való megtartásában volt igen jelentős szerepe.  Jézus születése utáni első visszajövetel egyik kiemelkedő kapitánya volt.

Az európai hadjáratokban jelentős szerepet játszó hadsereg kapitányok egyike (Keve, Kadosa/Kadocsa, Béla, valamint Érd fia Bendegúz). Ríka (mai formájában Réka) nevű lányát Etele vette feleségül, tehát Keve egyben Etele apósa is volt.

Rékától született a három ismertebb fiú gyereke, Ellák (Elek), Dengizik (Dénes ?), és Ernak, vagy Irnik (Ernő, Ernek). Etelének több fia is volt, de ők hárman voltak a legismertebbek és ők is vettek részt a jogutódlásban halála után.

Nem tudni Aldar/Ardar, (magyarosan Aladár) a fia volt-e, de ez valószínűsíthető, mivel trónkövetelőként lépett fel Etele halála után. Valószínűsíthető hogy anyja germán származású volt, így maga mellé tudta állítani a trónutódlás kérdésében a germán népeket.

Aldar nevének jelentése:

elsődleges jelentés, alparancsnok,
másodlagos jelentések, kisebbik uralkodó, társuralkodó, esetleg udvarnagy

Keve volt az, aki harcosaival éjjel átúsztatott a Dunán, csúnyán meglepve ezzel az akkor a térséget uraló szász Veronai Detre és helyi hűbérese a gót Makrin egyébként túlerőben lévő seregeit. A katonák harcra készülve, ám nyugodtan aludtak, mivel a folyó e szakasza szerintük áthatolhatatlan védelmet vont közéjük. Keve lovasaival a folyóba öntette a borostömlők tartalmát, mondván: hun barátságból igyék a Duna ezúttal víz helyett bort. Majd az üres tömlőket felfújva és azokat a lovak hasára/szügyére erősítve az átkelő lovasokat nem ragadták el az örvények és hullámok. A hunok ugyan borzasztó csapást mértek az ellenfélre, de ők maguk is komoly veszteségeket szenvedtek. Többek között maga Keve is itt a Tárnok völgyében esett el. Hű harcosaival együtt itt temették el, sírjára pedig hatalmas faragott követ helyeztek.

„szkíta szokás szerint illendően eltemették társaik és Keve kapitány holttestét – úgy gondoljuk – az országút mellé; ott díszes kőbálványt emeltek, azt a helyet, azt a vidéket elnevezték Keveházának” –írja a Képes Krónika.

Béla, Kadosa és Bendegúz seregei már másnap hajnalban megbosszulták Keve halálát. Az ellenfél csapatainak egy része még előtte eliramodott, mondván Keve egyedül támadt és milyen pusztítást végzett, ezek meg most hárman jönnek. A csatában Béla és Kadosa is odaveszett, akiket szintén Keve házába temettek. Makrin sem élte túl az ütközetet, őt a megmaradt gótok temették el. Detre hősies harcát elismerve végül Bendegúz békességet kötött vele a harcmezőn megmutatván, hogy van embersége a hunnak. Így nyertek területet a hunok a Tisza–Duna mentén.

forrás: internet, egyéb forráskutatás, tanulmány cikkek
kép: internet

Szólj hozzá!
2020. szeptember 16. 22:05 - Kapronczay Gyécső

Őseink szkíta kori szobrai

119567729_10157993013872917_3755629448245124960_n.jpg

"A szkíta világban szokás volt Magyarországtól Mongóliáig kőszobrokkal jelölni a sírhelyeket, és a kultikus építményeket. A szokás a bronzkorig nyúlik vissza. Általában elnagyolt vonású, tömbszerű figurák ezek, amelyek az akár 3 méteres magasságot is megközelítő, henger alakú kődarabok kivésésével keletkeztek. A részletek – ékszerek, fejfedők, hajviseletek – megformálása gondos és aprólékos, bár egyes bálványoknak csupán a feje szoborszerű." " 

119576228_319255669330840_5418209429174798539_n.jpg

"Területi és kronológiai szempontból a kis részletekben sok az eltérés. Mongóliában általában előkelő viselettel mintázták meg őket, s jobbjukat áldásra emelik. Az európai kőbálványok viszont többnyire edényt tartanak mellük előtt összekulcsolt kezükben. (Akár a kunbabák. szerk.) Női szobrok esetén többnyire hangsúlyozták a kebleket, még akkor is, ha egyébként ruha fedte a testet. A férfialakok fegyverrel, páncéllal felszereltek."

119677169_708655269724472_3369805906997830652_n.jpg

"A perzsa nyelvű azerbajdzsáni költő, Nizámi Gandzsaví (1140-1202) – aki felesége révén jól ismerte a kunokat – ugyancsak tudott az oroszul polovecnek nevezett nép bálványairól. Beszámolója szerint az utak mentén álló kőalakok tiszteletadásra, leborulásra késztették az arra haladókat. Mivel az edények mélyítettek, azokban italáldozat lehetett. A termékenységi szimbólumokat hordozó szobrok így nemzetségek őskultuszának lehettek a megszemélyesítői." 

forrás: internet
képek forrása: internet

Szólj hozzá!
2020. szeptember 15. 21:29 - Kapronczay Gyécső

Fekete tenger vs. Balaton

románok a balatoni és a fekete-tengeri turisztikai helyek kontrasztjáról..

 "A magyarok egy igazi ékszerdobozt varázsoltak a Balatonból, bele se merek gondolni, hogy milyen dolgokat lennének képesek kihozni egy olyan tengerparti részből, mint amilyen nekünk van."

"Két román fiatal elhatározta, hogy az idei pihenőnapjainak felét itthon, a román tengerparton, míg a fennmaradó részt a Balatonnál fogják eltölteni. Mindezt azért, hogy tapasztalataik és élményeik alapján párhuzamba tudják állítani ezen két népszerű turisztikai célpontot. Az összehasonlítás nem várt fordulatokkal lepte meg a két fiatalt – erről a román Adevarul.ro számolt be.
depositphotos_2790693-stock-photo-sunset-lake.jpg

Andrei és Laura Pop az IT szektorban dolgoznak, így már jó pár éve mindig valamilyen távoli egzotikus szigeten szeretik kipihenni az év fáradalmait. Ám a jelenlegi járványügyi helyzet miatt kissé alább kellett hagyjanak a megszokottakkal, így jutottak arra a döntésre, hogy ha már nem repülhetnek több ezer kilométert, hogy a pálmafák árnyékában hűsöljenek, akkor a két legközelebb eső népszerű turisztikai célpontot veszik célkeresztbe.

A páros egy hetet töltött a Magyarországon a Balatonnál, majd utána szintén egy hetet pihentek a román tengerparton. A nyaralás befejeztével a két fiatal meglepő következtetéseket vont le a két üdülő paradicsommal kapcsolatban. Elmondásuk szerint a két helyszínt még csak összehasonlítani sem érdemes, mivel a Balatonon töltött hét nap maga volt a mennyország, viszont a román tengerpartról keserű szájízzel távoztak.

„Először a Balatonnál voltunk egy július végi, augusztus eleji időszakban. A körülmények kiválóak voltak, a hotel minőségi szolgáltatásokat nyújtott, és az emberek figyelmessége is hozzájárult ahhoz, hogy remekül érezzük magunkat, meg ahhoz, is, hogy legközelebb is őket válasszuk. Az árak!? Nem alacsonyak, de teljesen az észszerűség határain belül mozognak, főleg ha az itthoni árakhoz hasonlítjuk. Az ételek jók és frissek voltak, minőségi borokkal párosítva. Arról nem is beszélve, hogy minden makulátlanul tiszta volt. A hotel személyzete jól felkészült és segítőkész. Az egyikük még románul is elkezdett beszélni velünk, amikor megtudta, honnan jöttünk. Szinte nem tudtunk olyan kéréssel előállni, amit ne oldottak volna meg 5 perc alatt.” – mesélte Andrei.

„Egy pocsolyából egy üdülőparadicsomot hoztak létre…”

„A Balaton igazán egy kis tavacskának tűnik a mi tengerünk mellett. És ennek ellenére mégis milyen élet van ott… Otthon egy ehhez hasonló tónál valószínűleg csak az indák és gyomnövények sokasodnának, azaz hagynánk kárba veszni, de a magyarok egy igazi ékszerdobozt varázsoltak belőle. Abba bele se merek gondolni, hogy milyen dolgokat lennének képesek kihozni egy olyan tengerparti részből, amint amilyen nekünk van.” – egészítette ki Laura, a felesége.

A 7 nap balatoni kaland után újabb 7 nap következett, csak ezúttal a román tengerparton.

roman-tengerpart.jpg

„Gyerekkorom óta nem voltam a román tengerparton. Két évtizede még elég problémás volt elhagyni az ország határait, ráadásul az anyagi háttér sem volt ennyire biztos, mint manapság, ezért hát, a többi román családhoz hasonlóan mi is mindig a Fekete-tenger partját választottuk a nyaralás helyszínéül. Bevallom volt bennem egyfajta nosztalgikus hangulat, és alig vártam, hogy újra azokat érezhessem át, amiket akkor, gyerekként. Csak hát, ahogy mondani szokták az idő telik, és az emlékek megszépülnek…” – mondta Andrei Pop.

Káosz és mocsok…

„Már rögtön az első nap kellemetlen és nem várt meglepetésekkel kellett szembenéznünk. Szemét a parton és az utcákon, furcsa és kellemetlen szagok áradtak mindenhonnan, na meg zaj és hangos beszéd. Ahogyan leértünk a partra egyből lesokkolt az élmény: a hely tele volt agyontetovált alvilági figurákkal na meg persze a nőikkel. Úgy festettek, mint egy-egy műanyagemberke. A férfiak vedelték a sört és a napraforgómag héját egyenesen és zavar nélkül a homokba köpködték. A nők pedig a hangos zenére kétes táncokat lejtettek „az úriembereknek.” – idézte fel Andrei.

Laura sem volt elájulva a hőn szeretett tengerpartjuktól.

„A második, vagy a harmadik nap lejárt szavatosságú, romlott ételt tettek elénk, hozzá sem tudtunk nyúlni. Mondtuk, hogy ez így nincs rendjén, és a Fogyasztóvédelemhez fogunk fordulni, de semmibe vették. Szinte semmit sem tettek a turistákért, és szerintem egyszer sem fordult meg a fejükben, hogy a minőséggel kellene megfogni őket, ha azt akarják, hogy legközelebb is visszatérjenek. Persze nem örültek nekünk, hogy szólni mertünk a pocsék kajáért, de sajnos vannak, akik nem szólnak és beérik az ilyen silány szolgáltatásokkal is. Pedig pénzt adtak érte.” – mondta.

Ha már az áraknál tartunk, a fiatalok szerint Mamaia kissé drágának tűnt ahhoz képest, hogy nyugatabbra ugyanezért a pénzért milyen színvonalú szolgáltatásokat kaphatsz.

„Ezek az árak pont azoknak az uraknak vannak kitalálva, akikről az előbb meséltem a tengerparton. Persze azt is figyelembe kell venni, hogy pont főszezonban voltunk, de ami még ennél is többet nyom a latba azok a rossz körülmények, a zaj, a hajnalig bömbölő „manele”. Mi biztos nem térünk vissza jövőre!” – összegezte Andrei."

forrás: /filantropikum.com/
kép1:internet
kép2: /filantropikum.com/

Szólj hozzá!
Magyar-történelem kutató, Hagyományőrző-Magazin |SZIESZTA-NETWORK © |
süti beállítások módosítása