– Mindezt figyelembe véve mondhatjuk, hogy a sztyeppei kultúra népei előbb kelet felé mentek, a magyar honfoglalás pedig ellenkező irányú mozgásaik sorában mintegy visszatérésként értelmezhető?

– Igen, ez így volt. Továbbá arra hívnám fel a figyelmet, hogy a lovas népeket nem szabad mereven elhatárolni egymástól. Az ősi szkíta és a honfoglaló magyar harcmodor például lényegileg azonos, akárcsak a viseletek, a lószerszámok mintakincse, az életmód és így tovább. Tény, hogy a szkíták a mai Kínától a Kárpát-medencéig érő eurázsiai birodalmat, mondjuk divatosan, Eurázsiai Uniót építettek ki. Őket megelőzték a történelem színpadán az úgynevezett preszkíta népek, akik Krisztus előtt 1000 körül tűntek fel, száz évvel később pedig már jelen voltak a Kárpát-medencében. De már előttük is, mintegy 6000 évvel ezelőtt nyomot hagytak itt a lovas népek. A középső rézkor időszakából származnak a bodrogkeresztúri kultúrával egyidős gödörsíros temetkezési helyek. Ekkor jelenik meg a Kárpát-medencében a kocsi, az aranyművesség, az első alföldi kurgánok, halomsírok, az úgynevezett Jamnaja-kultúra. Ennek őshazája a Fekete-tenger vidékétől az Urál déli előteréig tart, onnan terjedt el nyugat és kelet felé egyaránt. És ez előtt, a neolitikumban, Krisztus előtt 5500 körül egész Európa korabeli civilizációja a Kárpát-medencéből sugárzott ki. Innen származott az az újítás, ami a Közel-Kelet gabonafajtáit, egyéb növényeit az itteni klímára nemesítette, és elterjesztette egészen az Atlanti-óceánig. Nem csoda tehát, hogy a sztyeppéket uraló lovasoknak is fontos volt a magyar Alföld, hiszen nekik is szükségük volt gabonára.

– Ez új megvilágításba helyezi a nomadizmus fogalmát, hiszen a földművelés letelepedettséget feltételez.

– Pontosan. Ezért nem is szeretem a lovas nomád jelzőt, hiszen a lovas népek ugyanúgy műveltek földet vagy jeleskedtek a bronz-, majd vasművességben, amihez bányászatra és öntödére van szükség, mint szomszédaik, tehát egyáltalán nem voltak nomádok. Ez magával vonja a korabeli állam- és társadalomszerkezetről alkotott nézetek felülvizsgálatának szükségességét is. A nomád elnevezés helyett helyesebb lovasíjász- vagy költőibben íjfeszítő népekről beszélni. Ez a kultúra tehát, amelynek része és örököse a magyarság is, mintegy 6000 éve igazolhatóan jelen van a sztyeppetérségben.

– Kifejezetten magyarságról beszélhetünk már abban az időben?

– Személyes véleményem szerint ha a több mint 4500 évvel ezelőtt virágzott minószi kultúrát lehet görögnek nevezni, akkor a hasonló korban a sztyeppén élő őseinket is nevezhetjük korai magyarnak. Az minden túlzás nélkül kijelenthető, hogy ennek a folyamatnak a kezdete a neolitikumban mutatható ki, a vége pedig a magyar jelenlét a Kárpát-medencében. Ilyen értelemben a honfoglalásként ismert eseménysorozat valóban visszatérés vagy visszafoglalás, hiszen ennek a lovas kultúrának egy-egy népe mindig akkor érkezett ide, fenntartandó a folyamatosságot, amikor ugyanezen kultúra már itt lévő közössége meggyengült. Vegyük sorra csak a vaskortól! A Krisztus előtti VI.-tól a Krisztus utáni I. századig a Kárpát-medencében élő szkítákat legyőzték a kelták, de nem véres hódoltatással, hanem folyamatos együttéléssel, kulturális dominanciával, ugyanis a két nép az archeogenetikai vizsgálatok szerint összeolvadt. Ezt a sajátos kevert kultúrát igázták le a rómaiak a Dunántúl megszállásával. Emiatt érkezett egy újabb sztyeppei lovas nép, a szkítaörökös szarmaták, akik el- vagy visszafoglalták az Alföldet. Amikor őket fenyegették a vandálok és egyéb germán törzsek, jöttek a hunok, fennhatóságuk alá hajtották a teljes Kárpát-medencét, és meghódoltatták, segédnépekké tették a germánokat. Attila halála után ők kivonulnak, de száz év múltán az avarok megjelenésével helyreállt a sztyeppei rend. Amikor pedig a frankok támadásai nyomán meggyengült az Avar Birodalom, megjöttek a magyarok. És minden gyengítési kísérlet ellenére több mint ezer esztendeje itt vagyunk…

– Így hát László Gyulának igaza volt, amikor azt feltételezte, hogy a kései avarok valójában magyarok voltak?

– Nagyon jó meglátásai voltak, lényegében igaza volt, az avarok a honfoglalókkal együtt élhettek, semmiképp sem voltak ellenségek. Másként mivel magyarázható, hogy a terjeszkedő avarok a VIII. században a Kárpát-medence minden szegletét birtokba veszik, kivéve a Hernádtól a Felső-Tiszáig terjedő vidéket? Csakis az lehetett az oka László Gyula szerint, hogy ott már akkor is honfoglaló magyarok éltek. És valóban, az a térség tele van gazdag leletanyagot adó honfoglaló vezéri sírokkal, míg avar sírt egyet sem találunk. A Bodrogköz szélén, Zalkodon épp most fogunk feltárni egy honfoglalónak gondolt temetőt, reményeim szerint néhány hónapon belül, ami az archeo­genetikusok munkájához is újabb emberi maradványokat szolgáltat majd.

– Mikorra várható mindezekből egy olyan erőteljes, cáfolhatatlan tudományos összeállítás megszületése, ami kikényszeríti az őstörténeti paradigmaváltást?

– Szerintem ez a folyamat már elkezdődött. Én nem is egy nagy átfogó publikációt tartok igazán fontosnak, a kérdés inkább az, hogy az egyre-másra előkerülő és bebizonyosodó új tudományos fölfedezések mikor kerülnek be a tankönyvekbe. A paradigmaváltásnak ugyanis nemcsak a viszonylag szűk tudományosságban, hanem a széles közgondolkodásban is be kell következnie."